Pages

Sunday, May 23, 2010

KARISMA EMBO' ALI SEBAGAI PEMIMPIN PEMERSATU

Oleh
Milus Hj. Abd. Wahad

Sejarah perjuangan Sharif Ali atau lebih dikenali dalam masyarakt Kota Belud sebagai Embo’ Ali, merupakan catatan penting dalam lipatan sejarah daerah ini. Suatu penentangan yang amat tinggi nilainya, dan sepatutnya menjadi teladan kepada semua warga Kota Belud. Penentangan yang tercetus di Kg. Pandasan, satu perkampungan yang terletak di utara Kota Belud, jalan ke Kudat. Suasana kampung yang tenang dan damai itu telah melakar sejarah terpenting dalam negara ini.

Mengungkap kembali sejarah tersebut adalah amat perlu dan wajar untuk melihat secara mendalam tentang perjuangan beliau bersama-sama dengan pengikutnya di Pandasan pada tahun 1915. Sudah 105 tahun yang lalu peristiwa ini berlaku, namun kita bersyukur kerana sejarah ini tidak mudah dilupakan begitu sahaja. Sejak pembentangan 2006, perbincangan dan perdebatan berkaitan penentangan Embo’ Ali masih hangat dibahaskan di daerah Kota Belud, iaitu daerah tercetusnya peristiwa tersebut dan seolah-olah masa yang diberikan ketika sesi soaljawab dalam seminar tersebut amat tidak cukup.

Masyarakat Kota Belud, sama ada Iranun, Bajau, Dusun, Ubian, Cina dan Banjar atau apa sahaja etnik yang terdapat di Kota Belud turut terlibat dalam perbahasan yang berlaku kini. Medan-medan kedai kopi, warung, majlis-majlis keramaian seperti kahwin dan kenduri-kendara, di facebook iaitu medan maya dan juga program wakil-wakil rakyat di Kota Belud turut dibincangkan. Kegiatan seperti ini amat baik dan positif bagi meningkatkan daya intelektual serta sikap celik sejarah dalam kalangan masyarakt Kota Belud.

Sejarah Embo’ Ali sebagai tokoh pejuang telah membuka minda dan fikiran kita tentang hebatnya beliau dalam mempertahankan hak dan kebebasan sebagai pribumi dan pemimpin. Sewajarnya penghayatan secara mendalam terhadap dasar-dasar perjuangan beliau dijadikan asas utama untuk masyarakat melakukan anjakan paradigma bagi membina bangsa jiwa merdeka. Pengorbanan beliau amat tinggi dan mulia, akhlak beliau serta ilmu yang dimilikinya telah menjadi asas kuat kepada pengikutnya menyokong dan turut mengorbankan diri demi kemuliaan bangsa.

Embo’ Ali telah membelakangkan kepentingan peribadi, tetapi memilih jalan bahaya untuk bangsa. Beliau menolak harta dan pangkat, beliau mengenepikan kesenangan dan kemewahan, dan menyerahkan mati hidup kepada Allah kerana agamanya. Apa yang beliau tinggalkan kepada anak buahnya, harta, pangkat, tanah, atau rumah besar, semua itu tidak berlaku kepada beliau. Embo’ Ali terkorban, darah yang menitis di persada Pandasan, jasad yang terkubur di tanah merdeka Pandasan, pokok-pokok dan sungai menjadi saksi terhadap keikhlasan Embo’ Ali, megah, menghijau, dan merimbun menaungi medan merdeka itu. Sejarah ini telah mengakar dan cuba merimbun dalam masyarakat kini.

Karisma beliau sebagai pemimpin terulung berupaya menyatukan pelbagai etnik menentang pihak Inggeris daripada Syarikat Berpiagam Borneo Utara British yang cuba merampas dan memaksa masyarakat tunduk terhadap kehendak mereka. Namun, Embo’ Ali, dengan tegas serta konsisten tidak sanggup menjual diri, tanah air serta perjuangannya. Embo’ Ali mempunyai harga diri serta maruah, harta bukan taruhannya. Beliau melaungkan slogan ‘lawan tetap lawan’ perdamaian bukan penyelesaian, dan perjanjian bukan jaminan untuk bangsannya merdeka dan bebas. Bagi beliau, bangsa yang merdeka adalah bebas daripada jiwa terjajah, bangsa ada maruah, bangsa bukan peminta, bangsa bukan hamba harta, bangsa bukan pengampu, bahkan bangsanya adalah bangsa mulia, dihormati, dihargai dan bangsa yang berbudi pekerti, beriman, bertaqwa dan berilmu.

Kepimpinan beliau, terserlah bila mana semua anak muridnya dapat bertahan tanpa gerun, walaupun mereka tahu bahawa pertarungan kali ini adalah menentukan mati atau hidup, oleh kerana jiwa merdeka mereka serta semangat pejuang sudah sebati, nyawa bukan lagi perhitungan, dan apa yang penting harga perjuangan, maruah, agama dan bangsa. Embo’ Ali menyerlahkan kredibilti beliau selaku pemimpin ulung, susah senang bersama rakyat, jiwa pejuang beliau telah tercerna dalam diri, ‘biar putih tulang jangan putih mata, biar mati berdarah, jangan hidup merana. Itulah karisma Embo’ Ali dalam perjuangannya yang menjadi pemersatu kepada semua etnik yang sedar akan erti jiwa merdeka.

Biarlah perjuangan beliau lebih 105 tahun yang lalu kekal dan mengakar dalam sanubari kita semua, kita ambil iktibar atas ketegasan beliau. Kepada pemimpin yang mahu mengaku pemimpin, lihatlah bagaimana Embo’ Ali mengutamakan rakyat atau bangsanya sehingga beliau dulu yang terkorban kerana rasa kebertanggungjawaban yang tinggi. Pemimpin sebeginilah yang seharusnya ada pada hari ini, yang sentiasa bersama dengan rakyat sehingga ke liang lahad.

Thursday, May 20, 2010

PENEMPATAN IRANUN DI WILAYAH KESULTANAN SULU

Oleh
Milus Hj. Abd. Wahad

Masyarakat Iranun merupakan etnik yang banyak terlibat dalam kegiatan perdagangan di Nusantara serta memainkan peranan penting sebagai kuasa pengimbang politik serta ekonomi terhadap rantau Nusantara. Etnik ini melakukan kegiatan mereka sehingga di luar perairan kepulauan Melayu, menurut Owen Rutter:

Their crusing grounds were not limited to the Sulu Archipelago, but they would range through the whole of the Malayan seas, and a single crusie, lasting sometimes as long as three years, might take them east through the Philippines, round New Guniea, and then along the coasts of Java and Sumtra as far as the Bay of Bengal, and home by way of Penang and the Borneo coast.

Tindakan mereka ini didorong oleh sikap pelayag-layag untuk menelusuri beberapa pelabuhan yang tersohor. Kegiatan orang Iranun ini berkait rapat dengan kemahiran mereka di laut yang telah membawa orang Iranun dikenali oleh pedagang Barat. Seterusnya pihak Barat seperti Owen Rutter mendakwa bahawa orang Iranun terlibat dalam kegiatan perlanunan yang berlaku di perairan Nusantara, tetapi yang jelas orang Iranun bertindak demikian atas dorongan kedatangan penjajah yang cuba menguasai sepenuhnya kegiatan ekonomi di kepulauan Nusantara. Sedangkan sebelum pedagang Barat memasuki pasaran di Nusantara, kegiatan perdagangan berlaku dengan lancar dan pada masa yang sama orang Iranun telah pun mengadakan hubungan dengan kerajaan-kerajaan Melayu seperti Sumatera, Jawa dan Melaka. Hubungan berlaku dengan penuh harmoni dan menurut George Windsor:

…the Malay language history of Riau, the Tufat al-Nafis, chronicles the real coming of the Iranun to the Malacca Straits, telling of Dutch efforts to wrest control of the valuable tin trade from the Bugis, and of the Malay Sultan Mahmud’s decision to summon the Iranun of Tempasuk, in northwest Borneo, to assist in expelling the Dutch from Riau. Mahmud sent a mission, headed by an emissary called Talib, to Tempasuk with a letter for the raja of Tempasuk’.

Pernyataan Sultan Mahmud itu, dengan mengutus surat kepada Raja Tempasuk pada bulan Mei 1787 adalah bertujuan supaya orang Iranun di Tempasuk membantu beliau menyerang Belanda di Riau. Raja Tempasuk yang dikenali sebagai Raja Ismail tanpa bantahan terus membantu Sultan Mahmud dan beliau sendiri turut terlibat dalam serangan tersebut berserta anak-anaknya, Raja Tebuk ( Sultan Sa Tebuk), Raja Alam berserta isterinya Raja Aisyah, Raja Muda, dan Datuk Sikolo, angkatan tentera Tempasuk ini telah menyerang Belanda di Riau melalui Tanjung Pinang. Kesannya pihak Belanda mengalami kekalahan dalam pertempuran tersebut dan Sultan Mahmud amat berterima kasih kepada tentera Iranun dan baginda telah mengadakan majlis keramaian menyembut kemenangan tersebut sebagai tanda penghargaan. Selepas itu, rombongan dari Tempasuk pun memohon balik ke Tempasuk semula, kecuali beberapa orang pembesar Iranun seperti Raja Muda Umak dan Tok Lukus di mana dua orang tokoh ini memperhambakan diri kepada Sultan Mahmud di Riau.

Hubungan yang berlaku antara Tempasuk dengan Johor ketika itu dapat dilihat kepada faktor hubungan politik. Hubungan politik adalah berbentuk bantuan ketenteraan dan Johor muncul sebagai kuasa baru selepas kejatuhan Melaka kepada Portugis dan Belanda. Semasa kerajaan Melaka lagi orang Iranun banyak memainkan peranan dalam politik Melaka dan mereka ini dikenali sebagai Orang Laut. Hubungan orang Iranun dengan kerajaan luar turut terjalin, ini diperlihatkan apabila Sultan Abdullah dari Kedah menawarkan $ 20,000 kepada sultan Iranun untuk menyerang Francis Light di Pulau Pinang.

Pernyataan itu membuktikan orang Iranun sudah mempunyai kuasa politik di Tempasuk dan adalah difahamkan didapati Sultan Sa Tebuk merupakan raja masyarakat Iranun di Tempasuk sekitar akhir tahun 1700an dan awal tahun 1800an. James Francis Warren menjelaskan:

In the 1830s, an Iranun lord who called himself Sultan Si-Tabuk led the settlements of Tempasuk and Pandasan’.

Kewujudan Raja Iranun di Tempasuk ini diperkuatkan dengan pertemuan antara Raja Brooke dengan Sultan Sa Tebuk bagi membincangkan perjanjian yang dipersetujui tetapi telah diingkari oleh Sultan Sa Tebuk dengan menyerang Ambong:
On the same day the Admiral and Mr. Brooke, “protected by the armed boats of the Angincourt,” went ashore and interviewed Sa Tabuk, the Illanun raja. They reproached him for having broken the arrangements entered into the year before, and attacking “the peacful town of Ambong.

Menurut sumber tempatan, sebenarnya yang menyerang Ambong ketika itu ialah Datu Maminasaka yang merupakan anak Datu Adil pembesar Kampung Keguran, angkara Datu Maminasaka ini telah melibatkan kepentingan Raja Brooke dan menuduh Sultan Sa Tebuk telah mengkhianati perjanjian yang telah dimaterai.

Penjelasan di atas membuktikan orang Iranun telah menguasai Tempasuk sekitar awal 1830an, dan orang Iranun memilih Tempasuk sebagai pusat kegiatan mereka kerana kedudukan kuala Tempasuk yang sukar dimudiki oleh pelayar Barat yang merupakan musuh tradisi mereka. selain itu, faktor ‘mangayau’ juga turut mempengaruhi aktiviti orang Iranun di Nusantara. Berdasarkan sikap tersebut, maka orang Iranun terus bersaing dengan pedagang barat, mereka sentiasa menjadi ancaman kepada barat. Penempatan di Tempasuk ada kaitan dengan kedatangan barat. Kewujudan kuasa tempatan yang diketuai oleh Sultan Sa Tebuk di Tempasuk merupakan strategi bagi berhadapan dengan barat, penempatan Iranun di Tempasuk mempunyai kaitan keselamatan dan Sultan Sa Tebuk adalah ketua masyarakat Iranun, mengikut satu pendapat:

Sultan Sa Tabuk dipercayai berasal dari kepulauan Mindanao belayar ke Borneo atas permintaan sultan Sulu untuk membantu adik sultan Sulu yang disangkakan ditawan oleh sultan Brunei. Adik sultan Sulu ini sebenarnya belayar ke negara Brunei. Memandangkan Sultan Sa Tabuk sudah tidak berminat untuk kembali semula ke Mindanao, maka beliau telah membuka penempatan di Tempasuk.
Pendapat ini menunjukkan tentang kewujudan kuasa tempatan Iranun di Tempasuk yang ditadbir oleh Sultan Sa Tebuk. Kuasa imperialisme ketika itu juga turut mengakui tentang kewujudan pentadbiran Sultan Sa Tebuk ini, seperti yang dijelaskan di atas.

Faktor politik juga mempengaruhi orang Iranun membuka penempatan baru, antaranya hubungan politik dengan kerajaan Sulu, di mana kesultanan Sulu telah memberi ruang kepada orang Iranun membuka penempatan di wilayah pentadbiran Sultan Sulu. Utara Borneo merupakan wilayah kesultanan Sulu dan kesultanan Brunei. Kedua-dua kerajaan ini telah membahagikan Utara Borneo ini, dari Sungai Pandasan sampai ke Lahad Datu adalah diletakkan di bawah pentadbiran Sultan Sulu dan dari Sungai Pandasan hingga ke Sarawak adalah diletakkan di bawah pentadbiran Sultan Brunei.

Penempatan orang Iranun di wilayah kesultanan Sulu dapat dilihat melalui penjelasan James Warren, pada tahun 1814, di mana di Jolo Town, seramai 600 orang diketuai oleh Datu Mulok dan Datu Bukon, di Jolo Island seramai 1,500 orang diketuai oleh Raja Muda Buling dan Panglima Daud, di Tulayan Island seramai 300 orang, di Pilas Island seramai 300 orang, Pangutaraan Islan ramai orang Iranun diketuai oleh Orang Kaya Malik, di Basilan seramai 300 orang, di Balangingi Island ramai orang Iranun, di Tunkil Island seramai 500 orang diketuai oleh Datu Timbing, di Tawi-Tawi seramai 300 orang diketuai oleh Datu Magindanao dan di Palawan seramai 600 orang.

Apa yang jelas antara kuasa tempatan Iranun dan kerajaan Sulu mempunyai hubungan serta persefahaman sejak awal lagi, dan hubungan ini telah memberi peluang kepada orang Iranun membuka beberapa penempatan seperti di Tempasuk, Kudat, Tunku, Tuaran dan seterusnya mendirikan pentadbiran di kawasan tersebut dan tindakan ini tidak mendapat tentangan daripada Sultan Brunei dan Sultan Sulu. Bahkan petempatan orang Iranun di Tempasuk telah mendapat persetujuan daripada Sultan Sulu.

Pretyman yang merupakan Residen Tempasuk yang pertama telah mencatatkan pada 28 November 1879, tentang kewujudan kuasa tempatan Iranun di Tempasuk, di mana beliau menyatakan tentang kampung-kampung yang dikuasai oleh Sultan Iranun antaranya Matampai, Merabau, Tamoy, Mirampian, Lamon dan Asam. Kewujudan kuasa Iranun di Tempasuk ini dapat dibuktikan juga dengan kubur Sultan Sa Tebuk di perkuburan Matampai, Kampung Kota Peladok.

Menurut Ivor Evans, Tempasuk pernah diperintah oleh seorang raja yang dipanggil Raja Muda sebagai ketua bagi masyarakat Iranun. Apabila British menjajah Tempasuk, maka perubahan pentadbiran turut berlaku dan kuasa sultan Iranun di Tempasuk turut hilang dan Residen W. Pretyman di Tempasuk mengagihkan sistem pentadbirannya mengikut kampung-kampung, dan Sultan Iranun, terus diletakkan statusnya sebagai ketua kampung, di mana sultan tidak lagi berkuasa sepenuhnya. Perkara seperti ini turut berlaku di Semenanjung Tanah Melayu, di mana sultan-sultan kehilangan kuasa mentadbir, bahkan sultan hanya diberi tanggungjawab untuk mengurus hal-ehwal adat-istiadat dan keagamaan. Semua sultan dikehendaki menerima penasihat yang dikenali sebagai residen. Di Tempasuk juga Sultan Sa Tebuk tidak diberi kuasa mentadbir dan W. Pretyman merupakan residen yang dilantik khas untuk kawasan Tempasuk. Perlantikan beliau sebagai residen Tempasuk telah menghadkan kuasa Iranun, dan antara tindakan beliau ialah menstruktur pentadbiran di Tempasuk.

Penstrukturan tersebut telah mengecilkan lagi kuasa Iranun di Tempasuk pada tahun 1879 daripada sebuah negeri menjadi kampung, antaranya Kg. Matampai diketuai oleh Sultan Iranun (Sultan Sa Tebuk), Kg. Merabau, Kg. Tamau dan Kg. Asam diketuai oleh Datu Mamuda, Kg. Rampayan dan Kg. Nanamun diketuai oleh Datu Inderajayah. Kuasa Sultan Sa Tebuk sebagai ketua atau Raja Tempasuk menjadi kecil dan diberi peranan sebagai Ketua Kampung.

Selain daripada kewujudan Tempasuk sebagai pusat pentadbiran Iranun, Pandasan juga diperintah oleh seorang pembesar yang bernama Pengiran Raja Muda sekitar tahun 1868 hinggalah 1878, sebelum Pengiran Raja Muda, Pandasan juga diperintah oleh Datu Mirajah Dinda sekitar tahun 1850an. Seorang pembesar yang dikenali sebagai Raja Muda Sawir merupakan pentadbir bagi kawasan Rampayan, Kuala Rampayan Laut pada satu ketika dikenali sebagai pusat pelabuhan kapal-kapal pedagang dan menurut maklumat tempatan, Rebuk (Kampung Ramapayan Ulu) ketika itu bukan sahaja berperanan sebagai pelabuhan, bahkan pusat pentadbiran dan diketuai oleh Raja Muda Pidtailan sekitar tahun 1760an.

Menurut Leight R. Wright, Tungku juga merupakan satu lagi kawasan petempatan orang Iranun di Pantai Timur Utara Borneo dan diperintah oleh Raja Laut sekitar 1840an. Orang Iranun juga telah menguasai tiga sungai kecil iaitu Sungai Tunku, Sibahat, Mekawa dan di Sungai Tunku terdapat lebih 1,000 orang pahlawan yang sedia menyerang kapal-kapal dagang Barat sekitar tahun 1840an. Pada tahun 1878 orang Tunku telah merompak kapal HMS Kestrel yang diketuai oleh Edwards, dan tindakan orang Iranun di Tunku ini bertujuan mengganggu penguasaan sepenuhnya oleh Barat.

Tuaran juga merupakan salah satu petempatan orang Iranun tetapi mereka tidak kekal lama di Tuaran, Ketua orang Iranun di Tuaran ini dikenali sebagai Si Mirantau, tetapi orang Iranun di Tuaran tidak kekal dan mereka berpindah ke Tempasuk. Dalam tulisan James Warren menyatakan bahawa orang Iranun ada didapati di Tuaran dan tinggal bersama dengan orang Bajau. Ivor juga menyebut pada tahun 1911 terdapat 7 orang Iranun tinggal di Tuaran bersama orang Bajau dan Dusun, dan sebelum itu Kuala Mengkabong pernah menjadi penempatan sementara orang Iranun. Selain itu juga, Datu Takopan yang didakwa oleh Ivor sebagai Bajau merupakan orang Iranun dan mempunyai kaitan kekeluargaan dengan datu-datu Iranun di Tempasuk dan beliau juga turut menetap di Tuaran.

Kegiatan orang Iranun sebelum zaman penjajah ini banyak tertumpu kepada perdagangan yang melibatkan bahan-bahan antiq, seperti gong, canang, kulintangan dan bahan-bahan rempah ratus. Kegiatan ini telah mendedahkan lagi orang Iranun terhadap sistem ekonomi Nusantara, di samping itu sebahagiannya terlibat dalam aktiviti menyerang kapal-kapal pedagang Barat yang banyak menggugat kepentingan mereka di perairan Nusantara. Oleh kerana orang Iranun begitu aktif menentang Barat, maka pihak Barat menggelarnya sebagai lanun.

Kuasa politik Iranun ini juga dipengaruhi oleh sikap ‘pelayag-layag’ mereka yang menyebabkan orang Iranun turut belayar hingga ke Kelantan, Trengganu, dan Pattani, kegiatan mereka ini didorong oleh aktiviti ekonomi dan politik. Kegiatan ini telah membantu orang Iranun tidak terasing di kalangan bangsa-bangsa yang terdapat di kepulauan Melayu.

Kegiatan politik orang Iranun tertumpu kepada hubungan dengan kerajaan-kerajaan Melayu seperti Sulu, Brunei, Melaka dan lain-lain. Di Mindanao mereka mendirikan beberapa kerajaan seperti Malabang, Illana Bay dan Lake Lanao. Kerajaan-kerajaan ini diwujudkan oleh golongan bangsawan orang Iranun yang dikenali sebagai datu-datu. Muhammad Kabungsuan yang datang ke Malabang dan mendirikan kerajaan di Malabang pada tahun 1520 telah berkahwin dengan anak pembesar Iranun yang dikenali sebagai Angintabu dan mendapat anak Syarif Maka-alang. Melalui keturunan ini, maka lahirlah golongan bangsawan yang mewarisi kerajaan yang diasaskan oleh datuk atau moyang mereka.

Penglibatan orang Iranun terhadap politik di Nusantara kelihatan amat menonjol lagi, apabila mereka lebih dikenali sebagai ‘pirate’ atau lanun. Orang Sepanyol menggelarnya sebagai ‘Los Illanuns de la Laguna’. Orang Iranun pada ketika itu mendapat beberapa keistimewaan di kalangan kerajaan Melayu dan bebas bergerak ke mana-mana mereka belayar seperti mana orang Balangingi, Bajau, Suluk dan Bugis.

The Coasts of Borneo, Sumatra and Sulawesi harbored Iranun communities that specialized in the trade. But many Iranun raiders still continued to think of Mindanao and Sulu as their homeland and main bases.

Sebagai masyarakat pelaut yang mempunyai kemahiran tentang laut, maka orang Iranun bebas bergerak, jiwa serta pemikiran mereka telah sebati tentang suasana laut di kepulauan Nusantara. Politik mereka hanya bergantung kepada semangat ‘pelayag-layag’ dan ‘mangayau’ dari satu tempat ke satu tempat.


BIBLIOGRAFI

Abdullah Zakaria Ghazali dan Zainal Abidin Borhan, t.t. Johor :dahulu dan sekarang, Persatuan Muzium Malaysia, Kuala Lumpur. (James Warren turut menyatakan bahawa kegiatan orang Iranun seperti mana orang Bugis dengan kekuatan perahu 90 hingga 100 kaki panjang dan lebih 100 orang penghuni dengan kegiatan sebagai ‘Lanun’ dan merompak para nelayan Melayu dari Melaka hinggalah ke kepulauan Riau. Lihat halaman 1 ‘Iranun and Balagingi: Globalization, Maritime Raiding and the Birth of Ethnicity’. Dalam halaman 8 juga beliau menyatakan ‘Between 1780 and 1815, from the shores of the straits of Malacca to the coasts of the Moluccas, Iranun slave raiding and ‘privateering,’ a tacit substitute for war, dominated the history of relations between the colonial power’).


__________, 1998. Belanda di Melaka, 1641-1795: Satu Tinjauan mengenai PRIVATE persaingan negeri Melayu dengan Belanda di Selat Melaka, dalam Pengajian Melayu Bersumberkan Belanda, Akedemi Pengajian Melayu Universiti Malaya.

Bandira Datu Alang, menulis artikel yang bertajuk ‘Suku Kaum Iranun di Sabah: Satu Tinjauan Umum’, dan dibentangkan di ‘Malay World Symposium Marawi City, Philippines’ pada 02-04 April 1996 Mindanao State University, Marawi City, Philippines.

Cesar Adib Majul, 1988. Islam di Filipina (terj. Shamsuddin Jaapar). Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.

__________, t.t. Moro: Pejuang Muslim Filipina Selatan (terj. H.Salim Basyarahil), al-Hilal, Jakarta.

Datu Raiman Datu Kauman, 1997. Sistem Panggilan dan Sapaam Bahasa Iranun dan Bahasa Melayu: Satu Analisis Perbandingan, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia Serdang, Selangor.

G. N. Appell, Ethnographic Notes on The Iranon Maranao ( Illanun ) of Sabah, Sabah Society Journal, Vol. V, No.2, 1970.

Ivor H. N. Evans, B.A. 1922. Among Primitive Peoples in Borneo, Seeley, Service & Co. Limited, London, 1922. hal. 261.

James Francis Warren. 2002. Iranun and Balangingi: Globalization, Maritime Raiding and the Birth of Ethnicity. Singapore University Press: National University of Singapore.

Leight R. Wright, Piracy and the Powers in the Nineteenth Century Borneo. Dalam Solidarity, 11 (Mac – April 1979-80). Beliau juga pernah dijemput membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Pre-Colonial Politics in Sabah’, dalam Seminar Sejarah dan Masyarakat Sabah, Kota Kinabalu pada 12 – 13 Ogos 1981. Anjuran Yayasan Sabah dengan kerjasama Persatuan Sejarah Malaysia.

Najeeb M. Saleeby, 1976. Studies in Moro History, Law and Religion and Antonio Martel de Gayangos, The Island of Mindanao. Filipiniana Book Guild, Inc. XXIV, Manila.

Owen Rutter, 1986. The Pirate Wind: Tales of the Sea-Robbers of Malaya.Singapore: Oxford University Press.

Ranjit Singh, 2000. The Making of Sabah 1865-1941; The Dynamics of Indigenous Society, University of Malaya Press, Kuala Lumpur.

Sabihah Osman, 1985. Pentadbiran Pribumi Sabah dalam Kuasa Pemerintahan Syarikat Berpiagam 1881 -1941, Universiti Kebangsaan Malaysia, Selangor.

Tom Harrisson, The Diary of Mr. W. Pretyman – IV. The Sarawak Museum Journal, Issued by The Museum, Kuching, Sarawak, July – December, 1959.

Virginia Matheson Hooker, 1991. Tuhfat Al-Nafis: Sejarah Melayu-Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka dan Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur.

Wednesday, May 19, 2010

KEDATANGAN ISLAM KE ALAM MELAYU DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMIKIRAN MASYARAKAT MELAYU

Oleh
Milus Hj. Abd. Wahad

PENGENALAN DAN BEBERAPA TEORI

Kedatangan Islam ke alam Melayu telah banyak merubah alam pemikiran masyarakat Melayu, di mana perubahan ini telah menjadikan daya fikir intelektual Melayu terus berkembang sehingga kerajaan Melaka abad ke 15 menjadi pusat intelektual Islam sedunia berkumpul untuk membahaskan pelbagai disiplin keilmuan Islam serta isu masyarakat semasa.

Oleh kerana kepesatan Islam berkembang di alam Melayu, maka pihak barat terpaksa mengambil peranan sama untuk menilai keupayaan Islam membentuk tamadun Melayu Islam yang telah mengancam gerakan ‘imperialisme’ terhadap negara-negara Nusantara. Maka itu, pihak barat cuba mengheret golongan intelektual dan para sejarawan tempatan terhadap kedatangan Islam ke alam Melayu sebagai tumpuan perdebatan. Tujuan mereka adalah untuk mengelirukan umat Melayu Islam terhadap peranan Islam, dengan itu mereka mengutarakan beberapa pandangan tentang kedatangan Islam supaya agenda Islamisasi di Nusantara berjalan dengan perlahan.

Pandangan Barat

Antaranya ialah teori kedatangan Islam ke alam Melayu yang dikemukakan oleh Eredia Gadinho, di mana beliau mengatakan bahawa Islam telah sampai ke alam Melayu Melalui China, beliau mendakwa bahawa pedagang-pedagang China dan Arab telah menyebarkan Islam di kepulauan Nusantara. Manakala hujah kedua telah dikemukakan oleh Snouck Hurgronje merupakan seorang sarjana Belanda yang mendakwa bahawa Islam yang ada di alam Melayu pada masa ini telah disebarkan oleh para pedagang India, dan juga seorang sarjana barat lagi iaitu John Crowford menyatakan bahawa kedatangan Islam ke alam Melayu adalah dibawa oleh para pedagang Arab.

Hujah ini cuba memperkecilkan golongan pendakwah sebenar yang telah menyebarkan Islam dengan harapan pembentukan awal Tamadun Melayu tidak disandarkan kepada peranan utama Islam dan seterusnya memperlihatkan betapa rendahnya intelektual Islam yang hanya disebarkan oleh golongan para pedagang. Secara rasionalnya, apabila pedagang yang menyebarkan Islam, maka pemikiran Melayu Islam amat rendah nilainya, dan hujah ini amat lemah berbanding peranan besar yang dimainkan oleh tokoh-tokoh awal Islam.

Pandangan Tempatan

Menurut Syed Naquib al-Attas seorang sarjana tempatan, menyatakan bahawa kedatangan Islam ke alam Melayu adalah dibawa oleh orang Arab sama ada melalui perdagangan atau juga usaha dakwah yang dibawa oleh para ahli sufi dan ilmuan Islam. Pendapat al-Attas ini cukup kukuh dan utuh untuk menjelaskan kedatangan Islam sebenar serta juga gerakan Islamisasi yang berlaku di Nusantara. Secara jelas al-Attas menyatakan keupayaan penyebar Islam sebenar seperti Shamsuddin al-Sumatrani, Abdul Rauf Singkel, Nurudin ar-Raniri serta lain-lain pendakwah telah berjaya mendidik masyarakat memahami Islam yang syumul.

SEJARAH AWAL KEDATANGAN ISLAM

Sejarah kedatangan Islam ini boleh dilihat dlam beberapa catatan dan antaranya Sejarah Melayu, di mana dalam Sejarah Melayu ini menyatakan bahawa Islam telah sampai ke Melaka sekitar tahun 1409, di mana Parameswara selaku Raja Melaka pada masa itu telah memeluk Islam dengan membawa gelaran Sultan Iskandar Syah. Semasa I-Tsing berkunjung ke Srivijaya beliau juga mendapati bahawa orang Melayu sudah menerima Islam sekitar tahun 671 masihi. Begitu juga di Kelantan turut menerima Islam sekitar 1181, ini dibuktikan dengan wujudnya kerajaan Islam Kelantan dan penggunaan wang dinar.

Manakala di Filipina menurut Cesar Adib Majul, Islam telah mula bertapak sekitar 1400an terutama di kepulauan Sulu, manakala di Mindanao sekitar 1520an apabila Melaka jatuh kepada Portugis pada tahun 1511. Di Pulau Borneo kedatangan Islam adalah merujuk kepada penerimaan Islam oleh kerajaan Brunei sekitar 1400an. Umumnya kedatangan Islam ke alam Melayu adalah lebih awal daripada penyebaran agama Kristian dan pada masa Islam datang, agama Hindu sudah pun bertapak lebih awal.

Apa yang jelas kedatangan Islam telah memberi makna besar terhadap Tamadun Melayu Islam di Nusantara. Kewujudan Tamadun Melayu Islam telah merubah peradaban masyarakat Melayu, daripada masyarakat animisme kepada masyarakat Melayu yang mentauhidkan Penciptanya iaitu ALLAH SWT.


KESANNYA TERHADAP MASYARAKAT

Sosial dan Budaya

Islamisasi yang berlaku di alam Melayu pada ketika itu telah memberi kesan besar terhadap dunia Melayu. Antaranya ialah pembentukan Sosial dan Budaya Melayu Islam. Kedatangan Islam telah banyak merubah budaya dan sosial masyarakat Nusantara. Menurut Syed Naquib al-Attas perubahan sosial dan budaya pada masyarakat adalah amat jelas terutama yang berkaitan undang-undang kekeluargaan. Islam telah menyatukan masyarakat melalui asimilasi budaya yang dapat diterima oleh masyarakat Melayu. Budi bahasa serta adab masyarakat banyak berteraskan ajaran Islam.

Politik

Selain itu, Islam juga telah membentuk pemikiran politik yang berdasarkan prinsip-prinsip ajaran Islam, dan antaranya ialah wujudnya kerajaan Melayu yang menggunakan undang-undang Islam sebagai undang-undang negara, cContohnya kerajaan Melaka dan Aceh. Kerajaan Melaka juga telah mengadakan hubungan diplomasi kerajaan China. Ketika Melaka muncul sebagai kerajaan yang tersohor, hubungan dengan kerajaan China terutama semasa pemerintahan Maharaja Yung Lo semakin erat kerana pada ketika itu Islam sistem Islam banyak memainkan peranan dalam pentadbiran. Kemunculan empayar Melaka dan Aceh telah meluaskan lagi pengaruh Islam di sekitar kepulauan Nusantara dan dilihat oleh barat sebagai halangan utama terhadap cita-cita mereka.

Ekonomi

Kedatangan Islam juga turut memberi kesan terhadap sistem ekonomi, di mana penggunaan mata wang Dinar juga melambangkan pengaruh Islam. Selain itu, sistem perdagangan yang diamalkan terutama di Melaka pada masa itu banyak merujuk kepada perniagaan yang berlandaskan Islam. Contohnya, Hukum Jual Beli dan Hukum Riba turut dikuatkuasakan. Kesan terhadap sistem ekonomi yang berlandaskan Islam ini telah menjadikan Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa. Para pedagang luar datang ke Melaka untuk menguruskan perniagaan mereka, antaranya China, India (Gujerat), Arab, Parsi dan negara-negara di Nusantara sendiri. Keselamatan di perairan Nusantara juga turut mempengaruhi kegiatan ekonomi Islam, terutama Selat Melaka yang telah membantu merancakkan lagi hubungan perdagangan serta kegiatan ekonomi rantau Nusantara.

Alam Pemikiran

Penyebaran Islam juga turut memberi kesan kepada alam pemikiran masyarakat Nusantara. Sebelum Islam, masyarakat lebih terikat dengan faham agama Hindu yang banyak memasukkan unsur-unsur mistik sebagai anutan. Apabila Islam datang, segala kekhurafatan dan ketahyulan dapat dijelaskan dan dirungkai dalam pemikiran masyarakat. Melaka dan Aceh telah menjadi pusat keilmuan dengan lahirnya tokoh-tokoh ilmuan Nusantara seperti Hamzah Fansuri, Nurudin Ar-Raniri, Shamsuddin al-Sumatrani, Abdul Rauf Singkel dan lain-lainnya. Kegiatan para ilmuan ini telah mendorong pemikiran masyarakat Melayu Nusantara kepada realiti pentauhidan dan kekhalikan Maha Pencipta.

Bahasa dan Tulisan

Faktor bahasa dan tulisan juga turut mempengaruhi masyarakat Melayu, penggunaan tulisan jawi sebagai alat komunikasi utama menunjukkan bagaimana Islam merubah dan meletakkan nilai insani kepada tahap yang betul. Tulisan jawi digunakan secara meluas, bahkan tulisan jawi masih berterusan terutama apabila berhubung dengan raja-raja Melayu. Bahasa Melayu telah dijadikan bahasa penyebaran Islam di alam Melayu atau Nusantara. Kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa Islam telah memantapkan kekuatan Islam di Nusantara. Di samping itu, ia juga menjadi bahasa ilmu yang boleh menyesuaikan pelbagai istilah Arab sebagai kata pinjam, contohnya ‘ilmu’, ‘alam’, ‘amal’, ‘ibadat’, ‘zakat’ dan sebagainya.

Pendidikan

Perubahan terhadap alam pendidikan turut berlaku dalam masyarakat Melayu, sebelum itu pendidikan masyarakat lebih menjurus kepada adat-istiadat terutama faham Hindu dan unsur animisme, tetapi setelah Islam sampai pendidikan lebih kepada penilaian akal budi serta adab dan akhlak. Pendidikan lebih kepada memahami Khaliq atau Maha Pencipta, seperti pengenalan ilmu Tauhid, Fekah, Muamalat, Usuluddin dan Syariah. Kanak-kanak mula mempelajari al-Quran sebagai asas utama, kelas-kelas al-Quran dibuka oleh guru-guru agama dan imam-imam. Surau, Masjid, Rangkang dan Pondok didirikan bagi memberi ruang kepada masyarakat mempelajari agama dengan lebih luas lagi. Peranan institusi pendidikan ini juga bukan sahaja terhad kepada bidang keilmuan, tetapi lebih kepada pusat pentadbiran dan perbincangan. Istana turut dijadikan kutab dan medan pembicaraan keilmuan yang turut melibatkan pihak pemerintah pada masa itu.Semangat jihad juga turut didedahkan kepada masyarakat, kesannya masyarakat sanggup mempertaruhkan diri demi mempertahankan agama Islam.

KESIMPULAN

Apa yang jelas, kedatangan Islam ke alam Melayu telah membawa satu perubahan yang besar, bahkan boleh disifatkan kedatangan Islam merupakan pemodenan budaya, sosial, ekonomi dan pemikiran masyarakat Melayu. Walaupun ada pertikaian berkaitan dakwaan ini, namun al-Attas tetap mempertahankan kewajaran bagaimana Islam merubah dimensi pemikiran serta sifat kerohanian yang amat mendalam. Kehadiran Islam juga telah mengeluarkan masyarakat dari kegelapan pemikiran ortodok yang bersifat kabur dan khayalan kepada realiti hidup yang sebenar.


Bibliografi

A. Aziz Deraman, 2003. Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abu Bakar Abdullah, 1986. Ke Arah Perlaksanaan Undang-Undang Islam di Malaysia: Masalah dan Penyelesaiannya, Kuala Terengganu, Pustaka Damai.

Daniel Perret dan Puteri Rashidah Megat Ramli, 1998. Hubungan Budaya Dalam Sejarah Dunia Melayu, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.

Eric Roll (terj. Adzman Shamsudin, Latifah Othman dan Shamsiah Md. Said), 1995. Sejarah Pemikiran Ekonomi, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka serta Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kobkua Suwannathat ~ Pian,1997. Asia Tenggara: Hubungan Tradisional Serantau, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mahayudin Hj. Yahaya, 1999. Tamadun Islam STPM, Shah Alam, Fajar Bakti.

Mohd Sukki Othman & Wan Muhammad Wan Sulong, 2001. Sejarah Kertas 940/1 Tamadun Islam, Subang Jaya, Pustaka Sarjana.

Muhiddin Yusin, 1990. Islam di Sabah, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka serta Kementerian Pendidikan Malaysia.

Siddiq Fadzil, _______. Pembangunan Watak Bangsa: Pemerkasaan Nilai-nilai Murni dalam Pendidikan, Kajang, Akademi Kajian Ketamadunan Kolej Dar al-Hikmah.

Syed Muhammad Naquib Al-Attas, 1990. Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu, Kuala Lumpur, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sunday, May 16, 2010

BEBERAPA PANDANGAN TERHADAP MASYARAKAT IRANUN DI SABAH

Oleh
Milus Hj. Abd. Wahad

Terdapat beberapa kajian berkaitan masyarakat Iranun dan antara yang pernah diterbitkan ialah kajian Datu Bandira Datu Alang, ‘Iranun: Sejarah dan Adat Tradisi’, (1992). Buku ini banyak memerikan kaitan antara asal-usul dan budaya masyarakat Iranun. Tumpuan perbincangan dalam buku tersebut hanya melihat kepada persoalan sejarah, struktur sosial, adat perkahwinan, kematian, sistem beragama dan senario masyarakat Iranun kini. Tetapi kajian ini tidak menggunakan sumber primer secara meluas, tetapi maklumat yang digunakan adalah berasaskan sumber sekunder. Oleh itu, sebahagaian maklumat yang beliau kemukakan dalam penulisan ini banyak bergantung kepada sumber lisan dan tidak diperkukuhkan dengan senarai responden sebagai pemberi maklumat.

Penulisan ini kelihatan bercanggah dengan beberapa maklumat, terutama kehadiran kuasa tempatan di Tempasuk. Sedangkan pada tahun 1790 Raja Ismail merupakan kuasa pemerintah di Tempasuk dan selepas itu kuasa memerintah Tempasuk beralih kepada anaknya Sultan Sa Tebuk sehinggalah 1879. Ketika Sultan Sa Tebuk menyerang Ambong, Brooke iaitu Raja Putih Sarawak telah datang ke Tempasuk menemui Sultan Sa Tebuk bagi menyatakan bantahan terhadap tindakan sultan tersebut. Menurut penulisan beliau, pada tahun 1850 Tempasuk di bawah kuasa Sultan Sa-Malabang.

Meneliti terhadap penulisan ini, maka didapati kajian tersebut tidak memuatkan beberapa maklumat penting berkaitan etnik Iranun. Walau bagaimanapun kajian ini boleh memberikan pelbagai sumber dan maklumat yang dapat menyumbang terhadap sejarah masyarakat Iranun di Sabah. Pernyataan beliau berkaitan politik juga adalah terhad, terutama pergolakan politik dalam bentuk kepartian ketika era kemerdekaan, dan beliau hanya menjelaskan beberapa penentangan awal orang Iranun terhadap kuasa Syarikat Berpiagam Borneo Utara British atau SBBU.

Selain itu, seorang pengkaji barat Howard P. McKaughan telah menulis dan menyatakan pandangannya tentang bahasa Iranun di Sabah berjudul ‘Iranun Verb Structure’ yang dibentangkan dalam seminar pada 8 April 2000. Beliau menyatakan bahawa bahasa Iranun ini mempunyai beberapa keunikan dan tingkat kosa kata yang banyak. Contohnya: Su, si, a, i, sa, ku, ki, pen, den ,run, da, di, na, kagia, du’u, aya, kun, utu, agu’, tantu, ba, dan banyak lagi . Kajian ini hanya menyentuh aspek bahasa Iranun sebagai tumpuan, namun kajian terhadap sejarah dan politik terus diabaikan.

Selain itu, seorang lagi pengkaji dari Filipina iaitu Mamitua Saber turut mengkaji dan menulis berkaitan masyarakat Iranun di Sabah di dalam rencananya yang berjudul, ‘Ilanun of Sabah an Ethnic Extration from Mindanao’(1984). Namun tulisan ini hanyalah merupakan kajian perbandingan antara masyarakat Iranun di Sabah dan masyarakat Iranun di Mindanao sama ada dari aspek bahasa, sejarah dan kebudayaan. Kajian ini tidak dilakukan secara mendalam, namun ianya merupakan artikel penting yang turut menceritakan kedudukan orang Iranun. Walaupun begitu segala maklumat yang terdapat dalam artikel ini adalah amat penting lebih mengenali dan memahami etnik Iranun.

D. Headly pula di dalam kajiannya ada menulis tentang adat-adat perkahwinan masyarakat Iranun dalam ‘Some Illanun and Bajau Marriage Customs in Kota Belud District, North Borneo,(1951)’. Penulisan ini melihat bagaimana masyarakat Iranun dan Bajau mengadakan majlis perkahwinan dan adat-adat yang perlu dipatuhi sama ada oleh pihak lelaki atau pun pihak perempuan. Antara aspek yang dibincangkan seperti ‘pelit, peramai-ramaian, benga atau getas sarirai’ dan yang paling penting adalah adat ‘berian.’ Adat-adat yang dibincangkan itu adalah amat penting dalam sosio budaya masyarakat Iranun. D. Headly melihat hal ini dalam kehidupan masyarakat Iranun dan Bajau sesuatu yang unik dan menarik.

Tetapi tindakan beliau ini telah meletakkan orang Iranun dan Bajau adalah dua komuniti yang sama dengan menyamakan adat-istiadat dan budaya. Kesannya kedudukan stratifikasi sosial dalam masyarakat Iranun mula terancam yang melibatkan beberapa identiti penting dalam masyarakat Iranun, contohnya kedudukan golongan bangsawan iaitu ‘datu’ dan ‘sharif’. Sedangkan golongan ini telah memainkan peranan penting dalam sejarah dan perkembangan politik Iranun.

Selain itu, seorang pengkaji Barat iaitu Ivor H. N. Evans, telah menulis tentang kehidupan masyarakat Iranun dan Bajau. Penelitian Evans terhadap sosio budaya dan kehidupan masyarakat Iranun dan Bajau agak luas sehinggakan beliau beranggapan bahawa etnik Iranun dan Bajau mempunyai sifat yang buruk seperti suka berjudi, mabuk, sombong, garang dan sebagainya. Penelitian Evans ini dilihat sebagai satu penghinaan terhadap masyarakat Iranun secara keseluruhannya.

Gambaran Evans terhadap orang Iranun dan Bajau adalah sesuatu yang negatif dalam penulisan tersebut. Banyak aspek yang disentuh oleh Evans, terutama kegiatan orang Iranun sebagai lanun, cara berpakaian dan agama Islam sebagai anutan masyarakat ini. Namun begitu, apa yang dinyatakan oleh Evans ini perlu dijelaskan kembali untuk menyatakan keadaan sebenar berkaitan masyarakat Iranun.

Owen Rutter menulis berkaitan orang Iranun juga, di mana beliau memberi tumpuan terhadap kegiatan perlanunan. Beliau menyatakan tentang kehebatan orang Iranun dalam aktiviti perlanunan ini di dalam ’Chapter II: The Illanun Pirates’ , sehingga orang Iranun membentuk kekuatan sekitar 30-40 orang untuk satu pasukan. Kajian ini turut dikukuhkan oleh penulis Barat iaitu James Warren, di mana beliau menyatakan bahawa orang Iranun melakukan kegiatan perlanunan di kepulauan Nusantara yang melibatkan perhambaan.

Beberapa orang pengkaji tempatan seperti Dayang Suraya Haji Mulia, telah menulis berkaitan sosial masyarakat Iranun di Kampung Rampayan Laut, yang melibatkan sistem kekeluargaan mengikut Islam. Antaranya sistem pendidikan al-Quran dalam masyarakat Iranun, peranan Imam, sistem kekerabatan dan hubungan keluarga, serta pembahagian harta. Manakala Ismail Ahmad telah menulis berkaitan sistem warna dalam kebudayaan masyarakat Illanun, di mana beliau menjelaskan bahawa warna adalah melambangkan status individu dalam masyarakat Iranun. Begitu juga Datu Raiman Datu Kauman yang menulis tentang bahasa sapaan dalam masyarakat Iranun.

Kajian yang dilakukan itu, boleh dijadikan asas dalam penulisan ini, walaupun kajian tersebut tidak menyentuh aspek politik. Tetapi dalam penulisan ini terdapat maklumat yang berbentuk sejarah dan boleh dijadikan sebagai maklumat tambahan bagi menyokong penulisan ini. Selepas kemerdekaan banyak maklumat berkaitan orang Iranun terdapat dalam akhbar-akhbar tempatan seperti Daily Express, Sabah Times, dan Borneo Post. Peranan parti USNO juga sebagai medan politik baru orang Iranun telah membantu merubah senario politik Iranun sejak seawal merdeka.