SEJARAH

SEJARAH

Saturday, August 21, 2010

RESPON PAGISA TERHADAP KELAPA MAWAR

Terima kasih KM, kerana tulisan dan luahan yang menggamit kalbu, saya juga terharu atas artikel ini. Saya amat menghargai setiap tulisan dan kritikan yang membina serta dapat mengingatkan kita atas kelalaian yang berlaku dalam masyarakat Iranun ini. Saya secara terus terang tidak terlintas untuk menentang sebarang penubuhan Wadah Baru Iranun. Pada saya sesiapa sahaja berhak melakukan apa yang mereka fikirkan baik untuk bangsa ini. Saya juga mengalakkan sebarang perbincangan yang menjurus terhadap pembangunan bangsa ini. Soal politik tidak ada termaktub dalam mana undang-undang atau perlembagaan Negara yang hanya dimiliki oleh seorang individu dan orang lain tidak berhak untuk berpolitik. WBI yang menjadi polimek sekarang ini pun berhak untuk lahir dan dilahirkan. Soal perpaduan yang dikatakan akan terjejas dengan adanya WBI, ianya adalah khayalan dan igauan yang tidak berpijak di bumi nyata. Selama ini Iranun sudah pun mempunyai ideologi politik yang berbeza, dan ianya berlaku sejak awal lagi.

Saya ada mengkaji politik Iranun dalam Master Sejarah saya di UMS dengan tajuk 'Masyarakat Iranun Di Sabah, 1780-an Hingga 1994: Persaingan Politik Akar Umbi Di Kota Belud', dan dalam analisis saya mendapati bahawa masyarakat Iranun telah terlibat dalam politik Nusantara sebelum 1700-an, dan orang Iranun adalah antara bangsa yang kuat dan aktif menentang para penjajah Barat dengan menyerang kapal-kapal pedagang tersebut, selepas itu mereka juga mempunyai hubungan politik dan perdagangan dengan beberapa kerajaan Melayu Nusantara seperti Johor, Kelantan, Siam, Acheh, Brunei, Singapura, Sulawesi dan Melaka, begitu juga Sri Langka, Afrika, dan Burma.

Selepas itu, orang Iranun menumpukan penentangan mereka di Sabah dengan menyerang penempatan English East India Company di pulau Balambangan yang diketuai oleh Datu Tating pada tahun 1775, mereka turut mempertahankan Kubu mereka di Teluk Marudu daripada serangan British pada tahun 1845 yang diketuai oleh Sharif Uthman, membantu Mat Salleh menyerang Ambong pada tahun 1897, menyerang Kudat pada 28 April 1900 yang diketuai oleh Mat Sator, pada ogos 1902 mereka juga menyerang Kudat kembali yang diketuai oleh Kamunta, serangan Raja Laut ke atas kapal British HMS Kestrel 1878 di Lahad Datu, penentangan Datu Kedunding 1879 di Tungku dan terakhir peristiwa Pandasan 1915.

Ketika pendudukan Jepun 1941-1945, ada orang Iranun yang terlibat dalam penentangan ini, antaranya Sharif Yakin di Kaniong, Haji Kasah Lawading, Datu Dani Datu Abpa, dan Datu Oker Datu Ansau, tetapi penentangan ini dilakukan secara senyap.

Era kemerdekaan pula, orang Iranun turut terlibat ketika kongres USNO di Kudat pada 24 Disembar 1961, yang diketuai oleh Haji Mulia. Namun pembentukan J/Kuasa USNO KB, Haji Mulia tidak dilantik sebagai AJK.

Semasa kemerdekaan, berlaku perpecahan politik antara masyarakat Iranun dalam USNO mula muncul, USNO yang dipimpin oleh Anuar Hj. Arshad telah memilih Iranun sebelah Kota Peladok dan Peladok sebagai AJK USNO KB, seperti KK Raya, KK Raup, Datu Ansau Datu Nanong, manakala Iranun sebelah Rampayan diberikan jawatan seperti Datu Oker dan juga Haji Mulia, situasi ini dilihat oleh Pinjaman Hasin pada masa itu sebagai menganak-tirikan orang Iranun dalam pentadbiran USNO, lalu beliau menubuhkan USAP dengan menyertai beberapa pilihan raya. Ketika pilihan raya 1974, beliau telah dibelasah oleh sebahagian penyokong fantik USNO yang menyebabkan kecederaan dan beliau tidak dapat bertanding kerana borang pencalonan beliau di kotorkan oleh penyokong2 fanatik USNO. Sebelum pencalonan beliau menjadi buruan dan mengisi borang dalam perahu ketika waktu malam, selepas itu beliau diburu lagi oleh pihak berkuasa untuk diISAkan, lalu rakan2 beliau dalam USAP yang tidak tahan dgn tekanan membatalkan USAP, beliau kemudian menyertai PEKEMAS dan berkempen menjelaskan hala tuju PEKEMAS ke seluruh pelusuk Sabah, namun parti itu turut terkubur.

Era BERJAYA 1976 yang menjatuhkan USNO, Jabar Khan Napi dan Raskan Asing antara tokoh utama selain Datu Masangkai yang menubuhkan parti ini, maka orang Iranun terbahagi kepada dua kumpulan iaitu USNO sebagai pembangkang dan BERJAYA sebagai pemerintah. Pada masa ini juga Tan Sri Pandikar muncul dalam politik USNO dan bertanding dalam pilihan raya 1981 dalam parlimen P. 169 Kota Belud dan beliau kalah, selepas itu memenangi pilihan raya kecil Usukan 1982.

Maka era Tan Sri Pandikar, orang Iranun mula mendapat tempat dalam politik Sabah dan KB dengan memegang pelbagai jawatan penting dalam kerajaan dan kini sebagai Speaker Parlimen. (lihat blog saya - abuhilmie.blogspot.com)

Melihat kepada sedikit urutan perjuangan Iranun, saya amat yakin bahawa perbezaan fahaman politik bukanlah faktor utama Iranun akan mundur dan miskin atau akan merempat dalam negara ini. Soal WBI bukanlah masalah sebenar, tetapi apa yang penting kita sentiasa membuka ruang kepada sesiapa yang berminat dalam politik. Kadang kita terlalu takut apabila ada kumpulan yang cuba mahu menjadi hero dalam masyarakat ini dan kita cop mereka sebagai petualang, pengkhianat, pemecah-belah, tamak, rakus dan berbagai tuduhan yang tak sepatutnya dipaparkan. Dunia ini Allah SWT yang jadikan bukan dimiliki oleh hanya satu bangsa, satu glongan, tetapi semuanya bebas menjalani kehidupan dengan mematuhi peraturan yang ditetapkan.

Dalam perjuangan ini kita hendaklah sentiasa terbuka, bukan menghalang dan kalau kita ada sikap seperti ini, ianya lebih teruk daripada zaman British dan zaman Jepun. "Malaysia Negara Demokrasi' bebas bersuara, bebas berhujah, apa yang kita risaukan. Soal kepimpinan orang senior seperti Pinjaman Hasin, Tan Sri Pandikar atau sesiapa sahaja, kita tak pernah mengenepikan mereka, kita hormati jasa mereka, kita hargai pengorbanan mereka, kita kenang mereka, kita juga mengambil pandangan dan saranan mereka, tetapi kadangkala berlaku juga pertembungan idea dan pandangan dengan mereka, ini bukan bererti kita menderhaka. Berbeza itu bukan bererti berpecah, bersatu itu bukan juga menandakan kita sehaluan.

Agenda utama kita ialah meletakkan Iranun dalam pelbagai sektor utama negara ini, seperti Politik, Ekonomi, Sosial dan juga dalam Jabatan2 Kerajaan supaya masing-masing dapat memainkan peranan.

Kadang-kala kita tersalah tafsir bahawa hanya politik sahaja yang mampu melakukan semua ini. Kalau inilah tanggapan kita bagus semua kakitangan kerajaan yang berbangsa Iranun terjun dalam politik dan yang berniaga, yang menjadi nelayan, para petani dan sebagainya tinggalkan semua itu, kita berpolitik semua.

Saudara KM, jangan putus asa teruskan mendidik bangsa ini dengan pena anda, teruskan ...menulis dan terus menulis... kerana bangsa ini yang memerlukan pembelaan dan dahagakan pembangunan secara menyeluruh, membangun lahir daripada keupayaan menterjemah serta mengutarakan idea2 yang bermutu dan berwibawa.

Saya juga selaku S/U PAGISA yang dituduh gagal mengaktifkan persatuan ini memohon maaf. Saya ada beberapa kekangan dalam hal ini; 1. Saya tengah menghabiskan tesis master sejarah saya yang baru saja selesai pada bulan Julai lalu dan telah dihantar ke UMS.
2. Saya juga kakitangan kerajaan seorang Cikgu, kadang tumpuan lebih kepada perkhidmatan. 3. Kekuatan Ekonomi yang terhad, ahli tidak bayar yuran. dalam hal ini saya amat berterima kasih kepada Abu Aslam selaku S/U Kewangan yang banyak menyumbang dalam pelbagai aktiviti PAGISA dialah pendana utama persatuan ini. 4. Kelemahan saya sendiri.

Namun begitu PAGISA ada juga aktiviti yang dilakukan;

Peringkat International
1. Menyertai Delegasi Kecil Malaysia ke Syria dan Mesir (saya wakilnya)
2. Lawatan AMT ke India
3. Penganjuran bersama dalam CORNCEN Seminar BIMP-EAGA di UMS

Peringkat National
1. Menyertai Seminar Kesultanan Melayu Nusantara di Kuantan Pahang (saya dan presiden wakilnya)

Peringkat Negeri
1. Penganjur bersama CORNCEN 'Gejala Murtad' di Masjid Negeri
2. Penganjur bersama CORNCEN 'Isu Kalimah Allah'
3. Kunjungan Hormat dengan TYT bersama CORNCEN ( yang pertama saya wakil, kunjungan kedua Presiden)
4. Menghantar Surat bantahan kepada Ketua Menteri 'Isu Gejala Murtad' iaitu undang2 Syariah ( wakil Tim. Presiden)
5. Beberapa kenyataan akhbar bersama CORNCEN
6. Wacana Ilmu di Likas Plaza 'Penerangan berkaitan PAGISA' yang hadir tak sampai 20 orang bennar sudah digantung, namun tak ada sambutan.
7. Seminar Ekonomi di USIA pembentang Allahyarham Datu Bandira Datu Alang (yang hadir tak sampai 10 orang)
8. Kunungan Hormat kepada Datuk Masidi Manjun Menteri Belia dan Sukan Sabah pada masa itu.
9. Hari Bersama PAGISA sempena pelancarannya di KB dirasmikan oleh Datuk Masidi Manjun
10.Beberapa siri mesyuarat setiap bulan dengan CORNCEN

Peringkat Daerah
1. Rawatan Kesihatan di Kg. Pantai Emas dan Kg. Tamau (AJK yang hadir saya dengan Abu Aslam, isteri beliau adalah doktor yang dijemput sebagai perawat, ubat2an beliau yang dermakan). Program ini menjadi isu dan PAGISA dituduh mula berpolitik kerana Abu Aslam S/U Kewanagan adalah PAS.
2. Motivasi Siri 1 UPSR di SMK Arshad
3. Hari Anugerah Cemerlang UPSR, PMR, SPM, STPM di SMK Arshad
4. Motivasi Siri 2 UPSR di sekolah2 masyarakat Iranun.
5. Jamuan Hari Raya
Banyak lagi aktiviti yang tak sempat saya paparkan.

Apakah ini bukan aktiviti namanya sehingga PAGISA dituduh sudah lesu, tenggelam. Cuma aktiviti ini kami tak siarkan dalam akhbar atau media elektronik. Saya pun tak faham apa yang dimaksudkan aktiviti? Saya sedia meletakkan jawatan selaku S/U sekiranya ini adalah kegagalan saya dan berikan jawatan ini kepada yang berapi-api menuduh PAGISA sudah berkubur, kekangan kita kerana setiap aktiviti memerlukan kos dan perbelanjaan. Kalau bukan Abu Aslam, saya tak tahu macam mana PAGISA boleh bergerak sejauh ini?

Mungkin ada pihak mahu melihat para pemimpin PAGISA berdiri di medan politik, maka barulah PAGISA dikatakan aktif, atau mahu PAGISA membuat program yang akan menjadikan semua masyarakat Iranun kaya-raya. Ini mustahil boleh berlaku, tugas politik serahkan kepada yang berpolitik, kalau ada ahli PAGISA yang berpolitik jangan dilihat PAGISA terlibat dalam politik, kerana ada juga pemimpin2 pertubuhan lain yang pemimpinnya terlibat dalam politik, tetapi tak dituduh berpolitik, ini pemikiran songsang dan terkebelakang.

Saudara KM, hidup sebagai pengkisah kebenaran memang sentiasa mendapat krtitikan dan tentangan, lihat bagai mana ar-Rasul menyampaikan dakwah Islam di Makkah dan Madinah, apa yang beliau dapat bukan cemuhan dan ejekan. Siapa kita yang tidak boleh dikritik? tapi para pengkritik dalam Iranun tak tahu apa yang dikritik? masalahnya mereka hanya melihat apa yang dapat dilihat tak ada strategi, tak ada perancangan, kita ada agenda tersendiri. Mudaha2an komen ini dapat membantu.

Mohon maaf kerana memberi komen yang panjang. Terima kasih....wassalam

S/U PAGISA.

4 comments:

  1. Yang berkilau itu intan, yang redup itu batu. yang tenggelam itu batu yang timbul itu sabut. Harapan membawa 1001 tafsiran.. itu lah barangkali harapan ... sama juga harapan kelapa mawar?

    ReplyDelete
  2. Lirik Lagu Cerita Kedai Kopi -


    Terlalu banyak kena kopi, aku menyanyi
    ditemani teko berasap dan bau wangi
    ditemani cahaya malap dan lagu reggae
    hayati, salam

    Masing-masing ada masalah sendiri
    masalah dunia, masalah peribadi
    luahkan jangan simpan dalam hati
    boleh cerita di kedai kopi

    Korus

    Cerita kedai kopi
    cerita kedai kopi
    tiada hakim tiada saksi
    cerita sensasi di kedai kopi (2x)


    Verse 1

    Ada satu hero melayu, namanya rahsia
    dulu lepak tepi parit kampung
    sekarang lepak media massa


    Asal boleh masuk tv, dia mesti buat
    awek tengok jambu, laki tengok meluat
    citarasa makin besar otak makin ketat
    baru angkat berat sikit baju pun dah sendat
    ay, jalan berkepak dengan awek romantis
    biasalah budak baru nak naik jadi artis
    ay, jalan berkepak dengan awek romantis
    biasalah budak baru nak naik jadi artis
    jakun ke pelakon, jamban ke makan malam
    dinner show menyanyi, sorang pun tak faham
    tapi datin muda tengok, geram dan sangkut
    datuk outstation,apalagi angkut

    Korus

    Verse 2

    I'm in the mood for love
    simply because you're near me
    honey but when you're near me
    i'm in the mood yes i'm in the mood for love


    Terima kasih rahsia diterima
    kalau sunyi lagi boleh main gila
    datin kena taruk, rahsia kemaruk
    makan boleh tapi jangan sampai kena lauk
    datuk pergi London lama, pucat bila balik
    bini buncit sikit tau dia tak boleh naik
    datuk pergi London, dia pucat bila balik
    bini dan anak percuma dah ada penyakit
    apa kesudahannya, apa yang terjadi
    rahsia tinggal rahsia takkan masuk tv lagi
    cerita sensasi dengar di kedai kopi
    setiap individu punya versi sendiri

    Bridge

    Masing-masing ada masalah sendiri
    masalah dunia, masalah peribadi
    luahkan jangan simpan dalam hati
    boleh cerita di kedai kopi

    Chorus

    Verse 3

    Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
    ditemani teko berasap dan bau wangi
    ditemani cahaya malap dan lagu reggae
    hayati, rentak keluarga marley
    hamba di belanda di tengah ibu kota
    temanku Salam, dreadlocks bawah mahkota
    anak perantauan yang punya citarasa Jamaica
    rindu nak dengar cerita kedai kopi Malaysia
    aku cerita, dia ketawa
    tak kering gusi, jatuh kerusi
    dia pula bercerita tapi bukan tentang dia atau dia
    di Eropah orang bentang idea
    topik-topik intelektual didiskusi
    anjakan paradigma bila kena kopi
    peace, love and harmony, reggae sampai pagi
    keluar kedai kopi Amsterdam masih steady

    Chorus


    Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
    ditemani teko berasap dan bau wangi
    ditemani cahaya malap dan lagu reggae
    hayati, yeah...

    ReplyDelete

LinkWithin