SEJARAH

SEJARAH

Friday, August 27, 2010

Lembu: Masalah Masyarakat di Kota Belud

Masalah lembu yang berlaku di daerah Keningau itu (Sabah Times), turut juga berlaku di daerah Kota Belud. Saya sebagai salah seorang pengguna jalanraya di Kota Belud, turut terpanggil untuk menyatakan masalah yang sama berkaitan lembu berkeliaran.

Di Pekan Kota Belud, lembu merupakan salah satu pelawat utama dengan mengunjungi pasar besar yang banyak meninggalkan sisa-sisa sayuran yang menjadi kegemaran binatang tersebut. Binatang ini juga turut menjejaskan kebersihan pekan Kota Belud selain boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya.

Masalah lembu ini sudah lama diutarakan oleh para peniaga di pekan Kota Belud, selain pengguna jalanraya. Pelbagai pendekatan digunakan untuk menghalang lembu-lembu ini memasuki pekan tersebut. Sejak akhir-akhir ini pihak Majlis Daerah Kota Belud telah berusaha untuk mengatasi masalah lembu masuk pekan, tapi apa yang diperlukan ialah kerjasama para penternak di sekitar pekan ini.

Selain kebersihan dan keselamatan, lembu juga turut mencemarkan pemandangan pekan sekitar Kota Belud. Pekan Kota Belud yang mahu dijadikan pekan pelancongan perlu kepada persekitaran yang cantik, indah dan ceria agar para pengunjung yang datang melawat Kota Belud memperoleh kepuasan ketika melawat pekan ini.

Selain lembu, kerbau juga menjadi masalah keselamatan pengguna jalanraya terutama laluan utama jalan lintas ke Kudat. Seorang pengguna jalan raya bernama Mursid Nanang telah melanggar seekor kerbau pada waktu malam tahun lalu di jalan tersebut. Akibatnya kenderaan beliau telah mengalami kerosakan yang teruk dan hampir-hampir mencederakan beliau sendiri dan kesannya beliau terpaksa membelanjakan lebih RM2,000.00 untuk memperbaiki kerosakan terhadap kenderaannya.

Satu lagi peristiwa yang berlaku ditempat yang sama, di mana sebuah Van Nissan Vanate telah melanggar seekor kerbau pada tahun lalu lebih kurang jam 10.30 malam. Kebetulan saya dalam perjalanan balik kampung dari Kota Kinabalu. Akibatnya Van tersebut telah mengalami kerosakan yang teruk dan berlaku sedikit kecederaan.

Banyak lagi kes-kes yang berlaku sebelum ini di Kota Belud dan ada yang mengakibatkan kematian. Tetapi para penternak langsung tidak ada rasa prihatin terhadap masalah ini. Selain kematian yang berlaku, kerugian juga turut dialami oleh kedua belah pihak. Seekor lembu boleh berharga lebih kurang RM2,000.00.

Untuk mengatasi masalah ini pihak Jabatan Haiwan, Jabatan Pertanian, Pejabat Daerah, Majlis daerah serta Wakil Rakyat turut memainkan peranan utama agar masalah lembu berkeliaran di daerah ini dapat di atasi dan Kota Belud boleh muncul sebagai Pekan Pelancongan menjelang 2020.

1 comment:

  1. Nak tergelak juga membaca cerita tentang masalah lembu di Kota Belud ni!!!!! Saya teringat cerita budak2 tentang Si Bangau. Kerana itu, masalah ini berlarutan sehingga kini dan tidak mustahil akan sampai ke generasi cucu cicit kita.

    ReplyDelete

LinkWithin