SEJARAH

SEJARAH

Tuesday, January 1, 2013

MISI ISLAMISASI KE KOTA CONSTANTINOPLE SIRI AKHIR


Ekspedisi ke Constantinople

Sebelum pembukaan kota Constantinople, beberapa percubaan telah dilakukan oleh para pemimpin Islam untuk menawan kota Constantinople, dan antara yang terawal adalah Mu’awiyah Abu Sufian. Mu’awiyah telah merencanakan penawanan Constantinople dengan teliti, kerana beliau juga mahu disebut seperti mana dalam hadis ar-Rasul SAW. Beliau telah memperkuatkan tentara darat dan tentera laut, kerana mahu melaksanakan misi hadis tersebut. Kekuatan tentera laut telah diperkukuhkan untuk menawan kota Constantinople. Sebelum beliau sampai ke Constantinople, beliau telah melancarakan ke atas beberapa wilayah untuk memudahkan beliau menawan Constantinople. Pada 49H, beliau telah menghantar tentera ke Constantinople yang disertai oleh beberapa sahabat seperti Abdullah Abbas, Abdullah az-Zubayr, Abdullah bin Umar, dan Abu Ayyub al-Ansari. (Sahrulazmi Sidek:2012: 94). Dalam ekspedisi ini Yazid bin Mu’awiyah telah memimpin angkatan tenteran ini dan telah membuat pengepungan ke atas kota Constantinople, tetapi ekspedisi ini menemui kegagalan kerana cuaca sejuk yang amat kuat. Beliau mencuba kali kedua pada tahun 54H hingga 60H, dan kota ini dikepung selama 6 tahun tetapi operasi turut gagal.

Ekspedisi seterusnya telah diteruskan oleh Muhammad Al-Fateh seorang Khalifah Kerajaan Uthmaniyyah, sebelum itu Urkhan B. ‘Uthman yang memerintah dari tahun 1327 – 1360M telah merintis gerakan ke Constantinople. Namun gerakan ini juga menemui kegagalan dan diikuti oleh Sultan Murad (1360 – 1389M). Sultan Murad hanya merangka pelan strategik menawan kota tersebut. Antara tahun 1389 – 1402M, Sultan Bayazid telah menawan beberapa kota seperti Bulgaria dan meneruskan serangan ke atas Constantinople, namun tidak berajaya menawan kota tersebut.

Selepas itu, Sultan Murad II iaitu bapa kepada Muhammad Al-Fateh meneruskan usaha untuk menawan Constantinople, belaiu telah berjaya menawan Albania pada 1431M dan Hungary pada tahun 1438M. Beliau telah melakukan pengepungan terhadap Constantinople, namun  usaha beliau ini menemui kebuntuan sehinggalah belaiu meninggal dunia.

Misi Islamisasi ke Constantinople telah diteruskan oleh anak Sultan Murad II iaitu Muhammad Al-Fateh. Muhammad Al-Fateh telah merangka pelan bertindak beliau sebagai panduan untuk menawan Constantinople. Antaranya ialah menyediakan angkatan tentera yang ramai dan kuat. Tentera beliau terdiri daripada 12,000 tentera Jenisseri, 20,000 tentera Sphai, 100,000 tentera berjalan kaki dan selebihnya hamba abdi. (Ab. Hamid Ali: 2011: 93). Persediaan yang dibuat oleh Muhammad Al-Fateh ini memperlihatkan nekad baginda untuk menawan Constantinople. Misi yang telah dilakukan sebelum ini perlu diteruskan.
Selain persediaan tentera yang kuat, baginda juga merangka strategi bagi menawan kota tersebut berdasarkan langkah-langkah berikut;
1.       Membuat lakaran kubu
2.       Merangka strategi yang sesuai untuk melepasi sistem pertahanan Constantinople
3.     Meneliti kesesuaian jentera pengepungan untuk memusnahkan kubu-kubu pertahanan      yang tersusun di kawasan Constantinople.
4.       Merangka strategi yang paling berkesan untuk menyeberangi parit yang telah dibuat oleh penduduk Constantinople.
Pengepungan yang dibuat oleh Muhammad Al-Fateh ini telah melibatkan jumlah tentera seramai lebih kurang 100,000 orang (Ab. Hamid Ali: 2011, 109). Baginda telah menggunakan sepenuhnya kekautan dan kepakaran untuk menembusi kota Constantinople. Antaranya penggunaan meriam seberat 30,000 pound yang mempunyai keupayaan menembak 600 pound peluru.

Pada 10 Jamadilawal 857H, baginda melakukan persiapan terakhir disertai khutbah beliau sebagai suntikan semangat juang dan jihad. Maka pada 11 Jamadilawal 857H, Constantinople akhirnya jatuh ke tangan umat Islam, menjelag waktu zohor Muhammad Al-Fateh melangkah masuk ke kota Constantinople (Ab. Hammid Ali: 2011, 132).

Signifikannya kejatuhan Constantinople kepada Umat Islam yang dikenali hari ini sebagai Istanbul, menjadikan hubungan Eropah dan dunia Islam semakin dekat, walaupun dilihat terdapat perbezaan terutamanya agama. Tindakan Muhammad Al-Fateh memberi pilihan kepada Umat Kristian sama ada terus kekal di Constantinople atau berhijrah secara aman menunjukkan Islam sentiasa menghormati kebebasan beragama, budaya dalam sebuah negara yang diperintah oleh Umat Islam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin