SEJARAH

SEJARAH

Saturday, April 18, 2020

ANWAR IBRAHIM MUSLIM DEMOKRAT - Bahagian 3

PELOPOR ISLAM DAN DEMOKRASI, MUSLIM DEMOKRAT SERTA DIALOG PERADABAN

Umat Islam menginginkan sistem kerajaan berperwakilkan dan punya akauntabiliti – boleh dipertanggungjawabkan sebagai satu-satu cara mampan bagi memastikan kebebasan, keadilan, kebijaksanaan dan kedaulatan undang-undang, demi mencapai kesejahteraan hidup dan kemakmuran negara mereka. 

Apa yang menjadikan Anwar Ibrahim unik dan unggul adalah bagaimana dia menterjemahkan visinya dan perjuangannya kepada tindakan dan kepada sebuah pergerakan. Anwar adalah seorang pengasas kepada gerakan Demokrat Muslim. 

Demokrat Muslim menekankan fundamental tadbir urus menentukan keabsahan kerajaan. Pokok permasalahan adalah ketidakupayaan umat berpartisipasi dalam proses menentukan siapa yang patut mewakili dan memimpin mereka mesti diatasi. Demokrat Muslim berjuang untuk ekonomi manusiawi dan kerajaan yang bersih serta prihatin, mengimbangi di antara pasaran bebas dan tuntutan keadilan sosial, menjaminkan hak dan kebebasan asasi, tadbir urus baik dan kebebasan kehakiman, layanan adil kepada kaum minoriti, wanita dan kanak-kanak, orang tua dan orang kurang upaya. 

Demokrat Muslim berazam membasmikan rasisme dan sifat kebencian sesama insan. Anwar menegaskan bahawa ini memerlukan dan pembaharuan serta keberanian menelusuri jejak yang dipandukan oleh maqasid al-Shari’a. Ia memerlukan agar menekankan sifat Islam yang sebenar, sejahtera dan meraikan kemajmukan. Intelektual Muslim dan orang ramai diseru kembali kepada keunggulan mesej Islam tentang kebebasan dan rahmatan lil ‘alamin.

Anwar menggalakkan trend sihat di kalangan ulama Muslim untuk mendalami ruang dialog peradaban kerana pentingnya mengadakan program dialog antara agama dan budaya bagi menangani kepelbagaian dan perbedaan. Dia menganjurkan saling faham memahami di antara satu sama lain, berinteraksi dengan bermakna dan kehidupan bersama merujuk kepada pengalaman silam kerajaan Islam Andalusia di mana manusia pelbagai latarbelakang dan keturunan telah menjalani hidup makmur dan aman damai. 

Pemberdayaan ekonomi sangat mustahak agar menyelamatkan umat yang separuh berada di bawah paras kemiskinan kerana peminggiran ekonomi membawa kepada natijah sosio-ekonomik yang dahsyat. Keadilan sosial seperti dianjurkan oleh al Qur’an and al Sunnah adalah ajaran Islam tentang menyediakan kesihatan, pendidikan, perumahan dan pekerjaan. Ketaksaksamaan buruk yang melanda dunia Islam akan kekal dan bertambah teruk jika tiada usaha kolektif dan bersungguh-sungguh menanganinya.

Berdasarkan maqasid al-Shari’a, tugas pemimpin-pemimpin Muslim mendirikan institusi-institusi tabdir urus demi keadilan, demokrasi dan hak asasi manusia bagi memacukan kebangkitan ummah. Kebangkitan Islam mesti memastikan kebebasan bersuara dan bebas daripada ancaman penahanan tangkapan rambang serta penindasan penguasa. 

Anwar mengakui bahawa ini waktu getir bagi dunia Islam, di samping jalan ke arah pemulihan dan kekuatan itu jauh dan berliku-liku lantas cabaran terbesar dihadapi umat adalah dan pembaharuan tajdid dan islah yang mesti datang daripada diri kita sendiri. 

Anwar Ibrahim sering menegaskan bahawa dia berdiri tegak sebagai seorang demokrat Muslim tanpa ragu dalam memburu dengan kritis perubahan tulen, tuntutan Islam dan konteks semasa adalah agenda koheren dengan tujuan dan objektif yang jelas; iaitu pilihanraya bebas dan adil, akses terbuka dan inklusif bagi partisipasi dan libatserta semua lapisan masyarakat, penggantian kuasa aman dan tatakelola teliti dengan akauntabiliti. Itulah yang diperjuangkannya dengan gigih di lapangan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin