SEJARAH

SEJARAH

Tuesday, May 17, 2011

Kota Jakarta: Pasrah Dengan Warganya



Menyingkap perjalanan di Kota Jakarta selama enam hari lima malam yang bermula pada 24 – 29 Mac 2011 yang lalu telah banyak memberi pengalaman yang menarik. Kesibukan Kota Jakarta dengan jumlah penduduk lebih kurang 22 juta orang telah menjadikan kota ini penuh dengan pelbagai watak dan ragam kehidupan manusianya.

Cabaran hidup merupakan pertarungan sengit yang mesti dilalui, dan sesiapa yang lemah pasti akan kecundang. Hampir semua perkara dibolehkan dan yang penting boleh menghasilkan ‘wang’. Semuanya bisa saja, tak kira halal atau haram, pokoknya bisa hidup. Warganya amat aktif dalam memburu kehidupan semata-mata dan untuk hidup tiada perkara yang mustahil dalam melayari kehidupan di kota besar ini.

Jalanraya yang sentiasa ‘macet’ bukan lagi halangan besar, bahkan menjadi gelombang perlumbaan siapa duluan sampai ke destinasinya. Tepian jalanan sentiasa dipenuhi oleh peniaga kecil-kecilan hatta hingga ke lorong-lorong bangunan yang dianggap kesunyian, tapi berpenghuni. Kehangatan persaingan ini dapat dilihat apabila setiap warganya bergerak dari anak kecil hinggalah orang dewasanya sentiasa merayau memburu kehidupan.

Jumlah penduduk yang ramai ini, menyebabkan kota ini sentiasa segar setiap masa. Penghuninya silih berganti, di mana yang bekerja malam akan tidur pada waktu siang dan yang bekerja siang pula akan tidur pada waktu malam. Malam yang telah disediakan oleh Allah swt untuk manusia berehat tidak lagi dipatuhi. Perkara ini bukan sahaja berlaku di Kota Jakarta bahkan di kota-kota besar di dunia ini.

Dalam suasana persaingan ini lahir pelbagai sifat dan watak warga kota ini, di mana hampir semua bidang kerja adalah dimonopoli oleh orang tempatan, dari kerja jalanan hinggalah ke peringkat pemerintahnya. Mungkin keadaan ini berlaku kerana Indonesia mempunyai penduduk lebih kurang 300 juta orang, berbanding dengan negara-negara Asia Tenggara yang lain seperti Malaysia yang mempunyai penduduk hampir 27 juta orang dan Brunei lebih kurang 600 ribu orang.

Ada beberapa perkara yang amat menarik berkaitan masyarakat di Indonesia, di mana semangat mereka untuk bersaing amat tinggi sekali. Perkara ini berlaku mungkin disebabkan kemerdekaan yang mereka dapat adalah melalui keringat rakyat itu sendiri. Rakyat telah memainkan peranan besar terhadap proses kemerdekaan mereka. Rakyat telah membayarnya dengan darah serta nyawa, oleh itu mereka tidak teragak-agak untuk menukar pemimpin yang tidak boleh menyumbang dengan rakyat. Pemimpin amat menghormati kehendak rakyat walaupun ada kecacatannya.

Begitulah Kota Jakarta yang berdiri megah di Nusantara ini, terletak di pulau Jawa di mana lahirnya pejuang agama seperti Wali Sungo yang sentiasa menjadi kebanggaan warga Jawa. Agama Islam yang dibawa oleh Sembilan Wali itu telah mengyingkirkan pengaruh Hindu dalam masyarakat Jawa. Akhirnya Islam berkembang dengan baik dalam masyarakat itu sehinggalah wujudnya pasentren serta madrasah sebagai gedung pendididkan agama hinggalah hari ini.

1 comment:

  1. benarkah pak orang selalu ke jakarta kerjain nya ngentot aje, lebih-lebih lagi kata mereka kalau dikosan ustadnya pun bisa ditinggalin...........

    ReplyDelete

LinkWithin