SEJARAH

SEJARAH

Thursday, May 28, 2020

SELAMAT PULANG ANWAR IBRAHIM Bahagian 6 (Akhir)


POLITIK LUHUR POLITIK PERUBAHAN

Politik perubahan memerlukan manusia berprinsip dan beramanah bagi melaksanakan idea dan pendekatan baru memacu negara dengan cemerlang. Inilah politik luhur bukan politik durjana, politik jahat, politik kebencian, politik pecah perintah, politik cantas mencantas, politik negatif atau politik menakut-nakutkan. Kezaliman, korupsi dan salahlaku tidak boleh dipertahankan langsung atas nama apa sekalipun.

Politik luhur memerlukan jiwa besar dan berlapang dada. Perpaduan politik memerlukan pemimpin yang boleh mengetepikan sentimen, mudah memaafkan dan mengutamakan matlamat lebih tinggi. Itulah mungkin yang disebut Anwar Ibrahim tentang penganiayaan terhadap dirinya sebagai ‘luka kecil’ lalu sanggup berkorban demi memastikan berlaku perubahan politik dan memberi harapan baru politik negara setelah sekian lama. ‘Luka kecil’ menyaksikan Anwar diaibkan, dipukul, ditelanjangkan, dipenjara berulangkali dan sehingga kini masih ada percubaan menfitnah serta menganiayanya. (Apabila Anwar bebas dan dapat pengampunan penuh, dia tidak menuntut balas dendam dan tidak menggesa memenjarakan atau memecat sesiapa pun yang terlibat dalam konspirasi jahat pendakwaan dan pembicaraan yang menderitakan serta cuba memalukannya dan keluarga.)

Itulah yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dengan menyifatkan penganiayaan terhadap dirinya sebagai ‘luka kecil’ lantas dia serta keluarga memaafkan Tun Dr Mahathir dan tidak ingin membalas dendam.

Pengorbanan Anwar dan keluarga ini membolehkan muafakat padu Pakatan Harapan yang diketuai Tun Dr Mahathir yang akhirnya berjaya menumpaskan Barisan Nasional pada 9 Mei 2018 yang bersejarah. 

Anwar bersungguh, bertekad menjamin kedaulatan Islam, memperkasa Bahasa Melayu, memastikan orang Melayu terbela, khususnya mereka yang miskin dan terkebawah, memperjuangkan nasib mereka dan terangkum menjaga nasib semua warga serta menganggap dan menegaskan bahawa semua kaum di negara ini adalah kerabat keluarganya. Anwar dengan tulus dan nyata melaungkan bait, “Anak Melayu anak saya, anak Cina anak saya, anak India anak saya, Anak Iban anak saya, anak Kadazan anak saya.”

Anwar mengungkapkan pesanan al-marhum Tok Guru Nik Abdul Aziz kepadanya, “Kalau ditakdirkan pemimpin maka Anwar kena pastikan jangan ada seorang pun rakyat Malaysia, Melayu, Cina , India, Dayak, Kadazan yang hadapi dan rasa sakit derita seperti yang kamu rasa.

Kamu mesti pastikan bila kamu ada kuasa, kamu kenang nasib mereka, setiap rakyat ini kerana tidak ramai orang yang rasa macam kamu rasa. Rasa susah derita macam mereka rasa.

Jaga mereka seperti anak-anak kamu sendiri maka inshaa Allah, kamu akan menjadi pemimpin yang baik.”

Itulah yang didoakan oleh Anwar Ibrahim, “Saya takkan lupa cerita derita saya. Dengan niat,  Ya Allah, janganlah bagi seorang pun rakyat derita macam aku lalui.” 

Anwar adalah instrumental  dalam pembentukan pakatan politik baru iaitu Pakatan Harapan. Dia percaya bahawa Pakatan Harapan memiliki kesungguhan untuk memulih dan membina semula negara manakala Barisan Nasional pula mempunyai pelbagai rekod kefasadan yang nyata serta tidak berdaya untuk berubah. Malaysia amat memerlukan perubahan politik. Inilah citra gerakan reformasi Anwar Ibrahim. Oleh itu, Anwar Ibrahim mesti diberi keadilan, ditebus dengan pembebasan dan pembersihan nama serta maruahnya. Ini hanya mungkin dengan kemenangan Pakatan Harapan. 

Isu kleptokrasi dan rasuah bertaraf mega serta global 1MDB dan skandal-skandal lain telah mengheret rakyat menjadi derita berpanjangan bakal meninggalkan malapetaka kewangan kepada  beberapa generasi akan datang sedangkan elit pemerintah dan kuncu-kuncunya hidup mewah penuh pembaziran yang melampau-lampau.  Pada 9 Mei rakyat telah bangkit dan dengan sebatang pena melakukan perubahan besar.

Pada 15 Mei 2018, Anwar Ibrahim dibebaskan. 
 َ ينِرِاكَمْ ال ُرْيَ خ ُاللَّه َو ۖ ُ اللَّه َرَكَمَ وا و ُرَكَمَ و
"Mereka merancang , Allah juga merancang ,Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang" 
(surah Aali-Imran ayat 54) 
 
(Perjalanannya masih belum berakhir……………………………… ) 


I  S  L  A  H      M  E  D  I  A   2 | 2 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin