SEJARAH

SEJARAH

Thursday, January 5, 2023

PELAKSANAAN MA63 MARTABAT RAKYAT BORNEO

Perjanjian MA63 adalah perjanjian yang membawa kepada pembentukan Malaysia antara wilayah Sabah, Sarawak dan Malaya. Perjanjian ini sebagai syarat dan jaminan terhadap perkongsian kuasa yang dimaterai pada 16 Septembar 1963 yang memberi jaminan bahawa hak-hak rakyat Borneo terpelihara dalam kerajaan Persekutuan yang dipanggil juga sebagai kerajaan Malaysia. Bermakna Perjanjian MA63 merupakan asas penting persetujuan bersama yang mesti dihormati dan dilaksanakan demi kestabilan kerajaan yang dibentuk.


Tetatpi apa yang berlaku, sejak 60 tahun yang lalu perlaksanaan MA63 ini amat lembab dan rakyat Borneo mula mempertikaikan ketelusan kerajaan Persekutuan yang memandang remeh terhadap Perjanjian MA63 sebagai sesuatu yang tidak penting untuk diberi penekanan. Namun rakyat Borneo mendesak saban waktu terutama semasa pilihanraya yang dijadikan salah satu  manifesto untuk menuntut pelaksanaan sepenuhnya serta beberapa siri seminar dan wacana dianjurkan oleh parti-parti politik dan NGO bagi mendesak kerajaan Persekutuan agar melaksanakan perjanjian tersebut.


Pertukaran kerajaan selepas PRU15 yang lepas dan dengan perlantikan Perdana Menteri yang baharu, YAB Dato Seri Anwar Ibrahim yang mengetuai kerajaan Malaysia serta perlantikan Timbalan Perdana Menteri bagi Sabah dan Sarawak telah mengambil tindakan pantas terhadap Perjanjian MA63 adalah antara isu utama yang diberi perhatian dan dipertanggungjawabkan kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof  bagi menyelesaikan Perjanjian MA63 yang jadi tuntutan rakyat Sabah dan Sarawak.


Jabatan Pemahaman dan Pemantapan Agama (JPPA) PKR Sabah amat berterima kasih kepada YAB Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia kerana amat concern terhadap isu ini, dan rakyat Sabah dan Sarawak sudah lama menunggu pelaksanaan perjanjian ini yang tertangguh begitu lama. Keprihatinan YAB Perdana Menteri amat dihargai demi memacu pembangunan di Sabah dan Sarawak. JPPA PKR Sabah berharap kerajaan Negeri Sabah dapat melaksanakan pembangunan di negeri ini dengan lebih berkesan dan memastikan sampai ke sasaran utama secara telus dan berintegriti.


JPPA PKR Sabah yakin di bawah Pimpinan YAB Perdana Menteri, Sabah akan lebih maju dan membangun, apa lagi dengan tertubuhnya Agenda Tindakan Pelaksanaan Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 yang dipantau terus oleh Perdana Menteri. Tindakan ini akan memberi keyakinan tinggi kepada rakyat Sabah terhadap kesungguhan kerajaan Persekutuan, dengan pelaksanaan Perjanjian MA63 ini boleh merungkai kegusaran rakyat Sabah selama ini serta mengangkat martabat rakyat negeri ini dan mewujudkan perpaduan, keharmonian dan keamanan.


JPPA PKR Sabah mengucapkan Jazakallahu khairan kathira kepada YAB Perdana Menteri, semoga Allah SWT kurniakan kesihatan serta kekuatan kepada beliau untuk memimpin Malaysia menjadi negara yang penuh barakah.


MILUS HJ ABD WAHAB
EXCO JPPA PKR PUSAT (SABAH)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin