SEJARAH

SEJARAH

Friday, October 1, 2010

Ucapan Dasar Tun Datu Mustapha Pada Perhimpunan Agong USNO Ke 21 (28 - 29 November 1987: Berkaitan Kemasukan UMNO Ke Sabah) (Siri 1)


Bismillah Hirrahman Nirrahim
Alhamdulillah Hirabil Alamin. Ahmadullahu Taala Wa-Ussalli Wa-Ussallimu Ala Asrapil Anbia Walmursalin Saidina Muhammadin Waala Alihi Wasahbihi Limandaa Beda'Watika Ila Yaumeddin.

Yang Berbahagia Datuk Pengerusi Tetap Persidangan USNO seluruh Sabah.
Yang Berhormat Encik Anwar Ibrahim, Menteri Pelajaran Malaysia dan mewakili Y.A.B. Presiden UMNO.
Yang Berhormat Timbalan-Timbalan Menteri Malaysia.
Ahli-Ahli Majlis Tertinggi USNO
Ahli-Ahli Yang Berhormat
Pergerakan Pemuda USNO, Pergerakan Wanita USNO
Datuk-Datuk dan Datin-Datin,
Para Perwakilan dari Seluruh Bahagian
Para Pemerhati,
Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang saya hormati sekalian.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Selamat Sejahtera.

Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah Subhanahuwataala dan dengan Qudrat Iradatnya membolehkan kita kesemuanya berhimpun pada pagi ini di dalam majlis yang mulia dan yang bersejarah.

Di sini, saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih atas kehadiran tuan-tuan dan puan-puan di dalam majlis Mesyuarat Perwakilan yang tergempar pada hari ini, dan faham betapa masalahnya yang harus diuruskan untuk datang ke Kota Kinabalu. Inilah kali yang keduanya di dalam tahun ini tuan-tuan dan puan-puan telah membuat pengorbanan yang besar untuk menghadiri persidangan mesyuarat USNO yang terpenting sekali dan bersejarah ini. Pada kali yang pertama telah diadakan Mesyuarat Agung USNO pada 26 hb dan 27 hb Oktober tahun ini dan ini pula kali yang kedua diadakan Mesyuarat Perwakilan USNO yang tergempar. Pengorbanan tuan-tuan dan puan-puan ini adalah yang sangat berat kerana datang berduyun-duyun ke Kota Kinabalu dengan perbelanjaan tambang menambang kenderaan, bayaran penginapan dan sebagainya, kan halnya saya memang sedia maklum, bukan sahaja perekonomian tuan-tuan dan puan-puan telah merosot tetapi juga hampir-hampir 'O' sedangkan perekonomian Negara pun telah merosot ke tahap yang rendah disebabkan pengeluaran barangan mentah dan komiditi negara kita telah merosot harganya di pasaran dunia dan pengangguran juga banyak bilangannya. Oleh yang demikian, sudah pada tempatnya kalaulah saya mengucapkan kepada tuan-tuan dan puan-puan, syabas ! atas keazaman dan keteguhan semangat perjuangan tuan-tuan dan puan-puan terhadap parti kita USNO yang kita cintai ini bukan sahaja saya sanjung tinggi tetapi juga akan tercatit di dalam lembaran sejarah yang akan kita perturunkan kepada anak, cucu, cicit, keturunan dan seterusnya di negara Malaysia ini, khasnya dan mungkin keseluruhan dunia amnya.

Datuk Pengerusi Majlis, tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian.

Izinkan saya berucap membawa tuan-tuan dan puan-puan kepada perkara dan maksud yang akan kita bincangkan bersama di dalam majlis ini iaitu tujuan dan topiknya ialah berkenaan dengan ura-ura percantuman dan penggabungan Parti UMNO (Parti yang terbesar dan yang mendukung Kerajaan Persekutuan Malaysia) dengan Parti USNO yang mana tuan-tuan dan puan-puan telah sedia maklum perkhabaran ke sini sana di dalam masa satu dua bulan ini yang begitu hebohnya. Ura-ura atas tujuan yang tersebut, ada pula segelintir orang-orang di negeri Sabah ini telah pun membentuk Protem Comittee dengan sibuknya menaja Jawatankuasa Bahagian dan Cawangan UMNO. Kita sendiri pun tidak tahu menahu. Tetapi tidak apalah, itu adalah urusan mereka. Sama ada mendapat tauliah atau mandat daripada Ibu Pejabat UMNO atau tidak, adalah hal mereka. Hanya apa yang saya ketahui, adalah mereka yang tertentu di dalam keadaan 'Desperate' kerana ketiadaan tempat di dalam mana-mana parti politik pun di dalam negeri Sabah ini disebabkan pendirian mereka kurang stabil, dari mulanya negeri Sabah ini berpolitik.

Datuk Pengerusi, tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian, soal dan perkara yang kita bincangkan ini, pada diri saya sendiri adalah saya sifatkan satu-satunya perkara ini yang terbesar dan berat sekali daripada perkara-perkara yang sudah-sudah berlaku selama ini, dan soal ini pada hemat saya adalah seakan-akan serupa dan sama seperti masa pembentukan Suruhanjaya Cobbold pada 16hb Januari, 1962 dan sekurang-kurangnya mengambil sedikit masa. Saya berkata demikian dan menggambarkannya ialah soal percantuman atau pergabungan di antara UMNO dan USNO bukanlah perkara yang boleh diputuskan oleh Presiden USNO seorang atau oleh Ahli-Ahli Majlis Tertinggi USNO. Bahagian-Bahagian USNO dan Cawangan-Cawangan USNO seluruh Sabah, tetapi juga perkara ini adalah meliputi keseluruhan ahli-ahli dan penyokong-penyokong USNO, agak keterlaluan kalaulah saya katakan sedangkan budak-budak kecilpun harus terlibat. Kerana perkara ini adalah satu perkara yang bukan sahaja orang-orang kita yang dewasa dan anak-anak kecil, juga harus diperhitungkan, kerana merekalah yang akan mewarisinya dari jenerasi ke jenerasi yang akan datang. Oleh yang demikian, saya menyeru kepada tuan-tuan dan puan-puan para hadirin di dalam majlis yang sangat-sangat bersejarah ini iaitu janganlah tergopoh gapah mengambil keputusan sebelumnya berunding dengan rakan-rakan tuan-tuan dan puan-puan di peringkat Bahagian, Cawangan dan seterusnya ahli-ahli dan penyokong-penyokong USNO kerana perkara ini tidak dapat dinafikan sekiranya rancangan ini terwujud perlaksanaannya, maka dalam pendapat saya, sekiranya tujuan ini membawa kepada hasil yang baik dan kebahagiaan, maka kita kesemuanya bersyukur kepada Allah Subhanahuwataallah dan kesyukuran yang tidak terhingga atas rahmat Tuhan yang menurunkan ke atas hamba-hambaNya khasnya, ahli-ahli USNO dan amnya, rakyat Sabah. Disebaliknya pula, jikalaulah percantuman atau pergabungan ini hasilnya tidak sebagaimana yang diidam-idamkan dan diharap-harapkan, maka tidaklah salah kalau saya katakan ianya akan menjadi penyesalan yang tidak berguna. Inilah makanya kita mengadakan Mesyuarat Tergempar untuk membincangkan mengenai soal tersebut dan seterusnya melibatkan kepada semua kaum di dalam Parti USNO. Dari itu, saya mencadangkan Majlis Perhimpunan kita pada hari ini, tidaklah bijak mengambil keputusan hanya setakat di sini sahaja atau diperbincangkan pada hari ini sahaja, tetapi ada baiknya kita tangguhkan selama 2 - 3 hari untuk tuan-tuan dan puan-puan berfikir dan pada perjumpaan kita yang akan datang yang kedua itu juga tidaklah berapa waras Majlis Tergempar ini membari keputusan, melainkan kita masing-masing balik ke Bahagian dan Cawangan masing-masing sebagaimana yang saya sebutkan tadi.

Pendapat atau cadangan saya ini adalah merupakan satu-satunya menjadi beban besar kepada tuan-tuan dan puan-puan dan para perwakilan untuk melaksanakannya. Tetapi, jangan lupa, apa-apa juga pekerjaan atau perbuatan, katalah memasak makanan di dapur kalaulah kita tidak bersusahpayah tidak membasuh beras, tidak memasak sayur, lauk dan sebagainya, sudah seharusnya kita tidak boleh memakannya. Begini jugalah perkara yang penting ini, kalau kita tidak berfikir betul-betul dan bersusahpayah, maka akibatnya akan menjadi penyesalan daripada saat-saat itu hinggalah ketamatnya dunia ini.(bersambung)

1 comment:

  1. saya amat tertarik dengan ucapan ini dan sesalan sudah mula kedengaran bila sekumpulan bekas USNO mau hidupkan semula parti itu..saya ikuti blog saudara dengan penuh minat...

    salam MO

    ReplyDelete

LinkWithin