SEJARAH

SEJARAH

Saturday, October 9, 2010

Ucapan Dasar Tun Datu Mustapha Pada Perhimpunan Agong USNO Ke 21 (28 - 29 November 1987: Berkaitan Kemasukan UMNO Ke Sabah) (Siri 2)


Saya sedar dan faham bahawasanya pada Perhimpunan Mesyuarat Agung USNO yang berlansung paada 25hb dan 26 hb Oktober. Majlis Perhimpunan Agung itu, para perwakilan telah mengambil ketetapan dan keputusan memberi mandat kepada Presiden, mandat yang bertandatangan yang maksudnya memberi kuatkuasa kepada Presiden USNO iaitu apa jugalah keputusan dan diputuskan oleh Presiden USNO, maka muktamad. Di sini, saya ingin memberi perhatian kepada tuan-tuan dan puan-puan para perwakilan dan para pemerhati. Saya rasa tidaklah waras pada diri saya mengambil satu-satu keputusan atas soal USNO bercantum atau bergabung dengan UMNO dengan begitu sahaja. Kerana soal ini, adalah sangat-sangat berlainan daripada soal yang lain. Umpamanya, seperti penyerahan Pulau Labuan yang mana diputuskan oleh seorang dua sahaja, kerana tanah daratan Sabah ini kalau saya tidak silap 90 atau 100 kali ganda besarnya darripada Pulau Labuan. Di samping itu juga, ahli-ahli parti USNO ini bukannya sahaja terdiri daripada keturunan Bajau, Brunei, Bisaya, Kedayan, Suluk, Benadan, Ubian, Sonsogon, Tagibang, Murut, Kadazan, Dusun, Dusun Banggi, Kuijau, Balabak, Sunagi, Jawa, Banjar, Tidung, Bugis, Te morist, Keling, Benggali dan sebagainya. Jadi dalam pendapat saya, saya tidak berhak memberi keputusan kepada parti UMNO sama ada bersetuju atau pun tidak. Pendek kata, ahli-ahli USNO keseluruhannya sehingga budak kecil yang mempunyai fikiran adalah berhak memberi pandangannya. Lebih jelas lagi saya mengatakan di sini, saya sebagai Presiden USNO tidaklah hanya mengambil kira atau menitik beratkan satu kaum atau satu puak sahaja, sebabnya saya sedar, misalannya, satu puak atau satu kaum sahaja membuat keputusan dalam soal ini. Kalaulah kiranya perkara ini tidak akan mendatangkan hasil yang memberi munafaat kelak, maka semua kaum juga akan menderita. Dari itu, tuan-tuan dan puan-puan, saya juga akan dikecam oleh orang-orang Sabah hingga kejenerasi yang akan datang. Contohnya: Pada Pilihanraya Umum di Sabah di dalam tahun 1976 yang mana parti USNO hanya mendapat 20 kerusi dan telah kalah, maka ada pula pihak-pihak yang tertentu di dalam negeri Sabah ini mencerca dan mengecam saya, kononnya, saya tidak lagi diingini oleh rakyat Sabah. Kemudian, pada Pilihanraya Umum negeri Sabah ini pada tahun 1981, pada ketika itu saya tidak menyertainya dengan sebab-sebab yang tertentu. Malangnya, USNO ditimpa oleh kekalahan yang teruk iaitu hanya mendapat tiga kerusi, saya juga yang menjadi sasaran dibuah mulut mereka ya ng sama. Kononnya; sayalah seorang yang tidak bertanggungjawab dakwa mereka itu, kononnya; saya hanya berfoya-foya bersenang-lenang dengan keluarga saya di luar negeri. Pada tahun 1985 sekali lagi di adakan Pilihanraya Umum di negeri Sabah dan pada ketika itu saya ikut bersama atas permintaan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli Parti USNO untuk mengetuainya, dengan takdir Allah Subhanahu wataala, maka Parti USNO mendapat kemenangan 16 kerusi. Ini juga saya dicerca dan dikecam oleh pihak-pihak yang sama, mengatakan seperti berikut: Orang tua yang tamak pangkat itu masih juga campur, kalaulah orang tuan itu tidak campur sudah tetap Parti USNO boleh mendapat 22 kerusi. Pada Pilihanraya tahun ini, 1986, saya tidak menyertainya, maka Parti USNO hanya mendapat 12 kerusi, tiba-tiba dua orang daripada 12 itu meninggalkan Parti USNO. Jadi, Parti USNO hanya tinggal 10 orang Ahli Dewan Undangan egeri Sabah hinggalah kehari ini. Ini juga saya dikesal, dicerca, dikecam dengan perkataan yang buruk disebarkan oleh pihak-pihak yang tertentu, kononnya: Saya tidak mengindahkan Parti USNO berseronok di luar negeri dan sebagainya. (bersambung)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin