SEJARAH

SEJARAH

Friday, December 20, 2013

CATATAN PERTEMUAN DENGAN ALLAHYARHAM DR MUHAMMAD SAID RAMADHAN AL-BOUTY

Menyingkap kembali pertemuan dengan Allahyarham Dr. Said Ramadhan al-Bouty pada 22 November 2006. Pertemuan ini berlaku di rumah beliau, di Kota Damsyik ibu Negara Syria, ketika itu kami dalam rangka lawatan ke Syria. Semsaa di rumah beliau, kami telah diberi penjelasan oleh beliau berkaitan isu gerakan Islam semasa serta bagaimana kita mengadaptasikan diri dalam gerakan ini.

Beberapa pandangan beliau sempat saya catat semasa perbincangan ringkas di ruang tamu rumah beliau. Antara pandangannya terhadap gerakan Islam kini ialah;

·    Secara jujur beliau mengakui kurang pendedahan berkaitan gerakan Islam di Malaysia, namun apayang penting ialah gerakan Islam kini mestilah bersifat mendidik masyarakat dan jangan bersifat ekstrime.
·     Beliau menyatakan bahawai fikrah gerakan Islam di Malaysia amat baik dan dapat memahami permasalahan masyarakat, namun ianya hanya dibahaskan di peringkat muktamar dan seminar, sepatutnya gerakan dakwah mestilah berlaku secara praktikal dengan kegiatan keilmuan yang mantap, dan paling penting masjid mestilah menjadi pusat keilmuan yang utama.
·       Dalam isu hudud, beliau menjelaskan bahawa hukum hudud adalah wajib dan yang amat malang sekali bila mana orang Islam sendiri menolak hukum ini, dan paling penting ialah adanya madrasah yang memainkan peranan mendidik masyarakat memahami secara mendalam tentang keperluan hukum hudud agar perlaksanaan hukum ini dapat diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat.
·        Berkaitan demokrasi, beliau menyebut bahawa segala keputusan ditentukan oleh majoriti, namun tidak semua majoriti adalah tepat. Amerika Syarikat telah mengambil kesempatan terhadap demokrasi ini untuk membelasah negara umat Islam atas melalui undian. Demokrasi ini juga menjadi ancaman kepada keadilan sebenar dan yang lemah akan terus menerima kesannya.
·     Apabila membicarakan kebebasan agama, Dr. Ramadhan menjelaskan bahawa di negara umat Islam kegiatan agama lain tidak terancam, namun disebaliknya penganut Islam terancam di negara bukan Islam. Penguasa selalu menjadikan Islam sebagai ancaman kepada agama lain. Beginilah nasib umat Islam di seluruh dunia yang sentiasa dicurigai dan sesetengah negara menjadikan agenda utama mereka ialah menghapuskan umat Islam.
·     Hubungan gerakan Islam sedunia juga perlu dieratkan dan dimantapkan agar dakwah berlaku dengan lebih berkesan. Gerakan Islam sedunia juga mestilah membina hubungan melalui media utama seperti TV, Radio dan sebagainya.
·      Perkongsian kuasa antara orang Islam dengan bukan Islam merupakan pendekatan politik yang bijak serta dapat mengekalkan keharmonian dan perpaduan.
·     Beliau berpesan kepada semua gerakan Islam agar berhati-hati terhadap gerakan Wahabi yang mendapat sokongan daripada Amerika Syarikat.


Walaupun pertemuan ini ringkas, namun perkongsian ini amat bermakna bagi meningkatkan lagi daya juang terhadap umat ini. Beliau telah syahid pada 21 Mac 2013 ketika menyampaikan kuliah di kota Damaskus, Syria, semoga roh Allahyarham Dr. Ramadhan al-Bouty ditempatkan di kalangan roh para anbiya. Alfatihah.

Wednesday, October 16, 2013

SEPINTAS AMANAT PIMPINAN MUKTAMAR NASIONAL KE 7

Menyingkap Ucapan Presiden WADAH Malaysia, Dato' Dr. Siddiq Fadzil pada Muktamar Nasional Ketujuh Wadah Pencerdasan Umat Malaysia pada kali ini memfokuskan beberapa elemen penting untuk dihayati serta difahami oleh semua ahli gerakan. Antaranya ialah Perubahan jiwa dan minda yang menekankan kepada kekuatan ilmu yang boleh membawa kepada sikap sedar dan insaf terhadap apa yang sepatutnya dilakukan. Wahyu pertama yang diturunkan kepada ar-Rasul saw adalah 'Iqra' yang telah berjaya membina fikrah insaniyah serta daya intelektual tinggi yang membawa kepada revolusi kemanusiaan seterusnya menyedari hak sebagai hamba serta kehebatan pencipta. Watak manusia yang sentiasa mahukan perubahan, adalah amat perlu menguasai pelbagai disiplin ilmu untuk merubah persekitarannya tanpa melanggar sunnatullah. Fiqh perubahan serta fiqh realiti dua perkara utama yang semestinya difahami secara tuntas dalam melakukan perubahan. Fiqh awlawiyyat perlu difahami untuk merencana sesuatu agenda besar demi maslahat ummah. Kualiti kepimpinan adalah manifestasi terhadap keutuhan perubahan dan sekiranya kepimpinan tidak memiliki kekuatan ilmu, maka perubahan tidak akan dapat bertahan lama. Pembinaan watak insaniah sebagai peneraju perubahan amat penting. Zaman ar-Rasul saw adalah modul penting yang menjadi ikutan atau huswatun hasanah. Baginda memimpin kerajaan Islam selama 23 tahun dan telah berjaya melahirkan watak-watak manusia yang unggul seperti Abu Bakr as-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman Ibn Affan, Ali Abi Talib, Abdur Rahman Auf dan lain-lainnya. Selain itu, beliau juga menjelaskan isu kepelbagaian aliran pemikiran yang melingkari dunia Islam. Keadaan ini harus dilihat dari sudut positifnya yang mana akan memberi makna besar terhadap kebolehupayaan Islam dalam menanggapi fenomena pluralistik yang sudah wujud serta perlu bijaksana mengurus kepelbagaian perbezaan yang wujud dalam masyarakat. Beliau juga menyentuh secara sinis tentang sistem demokrasi terpimpin yang menjadi amalan dalam politik negara ini. Ketulenan demokrasi yang dicanang tidak juga dipatuhi sepenuhnya kerana kuasa majoriti rakyat tidak juga dihormati. Sistem pilihan raya gerrymandering atau pilihan raya akal-akalan telah mencemar kuasa rakyat sebenar. Ketelusan memaknai demokrasi oleh golongan tertentu amat mengaibkan moral pilihan raya yang tidak amanah serta jujur. Demokrasi dimanipulasi serta dieksploitasi sepenuhnya untuk kepentingan satu kuasa yang meletakkan rakyat keliru dan seterusnya tertipu. Untuk itu, politik para mursalin adalah modul terbaik yang perlu dicontohi oleh pelbagai golongan agar keadilan Islam lebih terserlah kepada rakyat sama ada Islam atau bukan Islam.

Saturday, September 14, 2013

MENELUSURI TOKOH-TOKOH PEJUANG KEMERDEKAAN SABAH

Sabah sudah melalui separuh abad sebagai negeri merdeka dari cengkamaan penjajah SBUB sejak 1881 dan bebas sepenuhnya pada 1963. Sebelum Sabah menyertai pembentukan Malaysia, ianya telah diisytiharkan sebagai sebuah negara selama 15 hari iaitu merdeka daripada penjajahan 31 Ogos 1963. Makna sebagai sebuah negara adalah amat bererti buat rakyat Sabah dan di mana penjajahan selama 82 tahun sudah cukup mengajar erti jiwa hamba kepada jiwa merdeka.

Menghayati perjuangan tokoh-tokoh tempatan seperti Raja Ismail, Raja Tebuk, Datu Tating, Sharif Uthman, Raja Laut, Paduka Mat Salleh, Pak Musa, Antanom, Sagunting, Langkap, Panglima Udun, Mat Sator, Kamunta, Datu Mamuda, Datu Kedunding, Andamun, Pengiran Indera Jaya, Sharif Ali dan beberapa tokoh lain yang turut berjuang menghalang, menentang serta menghalau penjajah dari  terus berkuasa merata harta warisan rakyat jelata Sabah. Kesemua tokoh-tokoh ini membayar perjuangan mereka dengan harta, masa, tenaga, pemikiran serta nyawa.

Antara tokoh pejuang yang lebih awal merintis perjuangan menentang penjajah seperti Datu Tating yang menyerang Syarikat Hindia Timur Inggeris pada tahun 1775 di Pulau Balambangan. Beliau dengan berani menyerang British berserta para pengikut beliau yang terdiri daripada kaum Suluk dan Iranun. Tindakan Datu Tating ini menjadi pencetus terhadap penentangan di Sabah, dan juga selepas peristiwa Pulau Balambangan, Raja Ismail dan Raja Tebuk turut membantu Sultan Mahmud menyerang Belanda di Tajung Pinang, Riau Johor pada tahun 1778, selepas itu Raja Tebuk (Raja Lanoon) turut membantu Sultan Abdullah menyerang Francis Light di Seberang Perai pada tahun 1791. Manakala Sharif Uthman menentang Inggeris di Teluk Marudu sekitar tahun 1830an, dan penentangan ini diakhiri oleh Sharif Ali di Pandasan dan Ontoros anak lelaki Antanum di Tenom pada tahun 1915.

Kemerdekaan yang dinikmati oleh rakyat Sabah pada ketika ini adalah hasil pengorbanan para pejuang yang telah membayar dengan nyawa sekali. Misi perjuangan mereka adalah pembebasan secara mutlak iaitu menghalang penjajah daripada terus mengeskploitasi pemikiran rakyat serta ekonomi demi mengaut keuntungan sepenuhnya. Penjajahan secara rasmi pada tahun 1881 merupakan tindakan tegas oleh pihak penjajah agar segala aktiviti ekonomi Sabah dapat dijana semaksimanya. SBUB di bawah pimpinan Alfred Den dengan Varon Overback merupakan dua tokoh penting penjajah yang memajak Sabah daripada kesultanan Sulu. Pemajakan secara rasmi telah berlaku pada tahun 1881, dan sebelum itu penentangan orang tempatan terhadap penjajah yang bermula sekitar 1775 dalam tempoh 106 tahun barulah hasrat serta cita-cita pihak kolonial berjaya mendapatkan Sabah sepenuhnya.

Penentangan oleh Sharif Uthman sekitar 1830an di Teluk Marudu terhadap Syarikat Hindia Timur Inggeris merupakan penentangan terbesar di Sabah. Beliau bersama pengikutnya seramai lebih kurang 2,000 orang yang terdiri daripaada orang Bajau dan Iranun telah mencabar SHTI di perairan Teluk Marudu dengan menyediakan kubu bagi menghadapi serangan askar penjajah. Walau pun beliau dan pengikutnya tewas, namun semangat juang mereka yang tinggi telah meletakkan pihak penjajah dalam keadaan tertekan. Sharif Uthman telah terkorban dalam peperangan ini dan kubu mereka musnah akibat serangan bertalu-talu dengan kekuatan pihak penjajah serta kelengkapan yang mengatasi peralatan perang Sharif Uthman.

Setelah itu, pihak penjajah terus menerima tentangan hebat dari para pejuang seterusnya seperti Paduka Mat Salleh sekitar tahun 1897 hingga 1900. Tentangan yang dibuat oleh Paduka Mat Salleh memakan masa lebih kurang 3 tahun dan serangan demi serangan dilakukan terhadap kedudukan SBUB yang berpusat di Inanam, Api-Api, Pulau Gaya, Sandakan dan Ambong. SBUB juga terpaksa menghadapi tentangan berterusan daripada para pengikut Mat Salleh iaitu Mat Sator dan Datu Mamuda yang menyerang Kudat pada April 1900, serta Kamunta yang menyerang Tempasuk dan Menggatal  pada Mei 1900.

Selepas tahun 1915, SBUB berasa selesa apabila penentangan secara fizikal terhenti sehinggalah Jepun menduduki Sabah sekitar tahun 1942. Namun begitu muncul juga beberapa persatuan yang aktif dan memberi kesedaran kepada masyarakat seperti Persatuan Melayu Tawau (PMT) yang berasaskan kepada gerakan politik Islam, lahir Cawangan Persatuan Persaudaraan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) pada tahun 1939 di Jesselton, Tawau serta Labuan dan juga kemunculan Persatuan Barisan Pemuda (BARIP) pada tahun 1939 di Jesselton. Gerakan ini dipimpin oleh tokoh-tokoh yang berpendidikan dan mereka ini telah mendapat pendedahan daripada para pejuang di Semenanjung Tanah Melayu serta Indonesia.

Kesedaran semakin memuncuk apabila Jepun menyerang segala kedudukan penjajah di Asia Tenggara pada tahun 1941. Walaupun Jepun hadir dengan sikap tegas serta dianggap zalim, namun semangat ‘Asia untuk Asia’ telah membantu memberi kesedaran kepada golongan berpendidikan. Kesannya selepas Jepun kalah dalam Perang Dunia Kedua pada tahun 1945, pertubuhan sebelum Jepun telah bergerak semula dan juga muncul beberapa persatuan dan pertubuhan baru yang bertindak sebagai badan pendesak agar kemerdekaan diberikan kepada Sabah. Antara pertubuhan itu ialah Parti Kebangsaan Melayu Labuan (PMKL) ditubuhkan pada Ogos 1946, UNKO, Ogos 1961, PASOK, Parti Demokrat, BUNAP, KONGRES, Oktober 1961 dan USNO, 24 Disember 1961.

Parti-parti politik ini telah melancarkan gerakan secara bersepadu untuk menuntut kemerdekaan Sabah, di mana USNO diketuai oleh Datu Mustapha Datu Harun, UNKO dipimpin oleh Donald Stephen, PASOK diterajui oleh G. Sundang dan beberapa pertubuhan lain mendesak supaya Sabah dibebaskan sepenuhnya dari cengkaman penjajahan. Semua persatuan ini mempunyai matlamat yang sama untuk menuntut kemerdekaan walau pun bergerak dalam persatuan masing-masing. Oleh kerana tekanan yang kuat, maka pihak kerajaan British menimbang tuntutan ini dan bersedia untuk memberi kemerdekaan kepada Sabah dan akhirnya Sabah merdeka pada 31 Ogos 1963. 

Menurut beberapa sumber, kemerdekaan Sabah juga ini dipercepatkan apabila Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj mencadangkan satu  kerjasama ekonomi dan politik serantau bagi mengekang pengaruh komunis dan antara yang terlibat ialah Semenanjung Tanah Melayu, Sabah, Sarawak, Brunei dan Singapura. Cadangan ini telah dikemukakan padda 27 Mei 1961 semasa persidangan Persatuan Wartawan di Hotel Adelphi Singapura. Selepas itu ditubuhakan Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia pada 21 Julai 1961 dan diketuai oleh Donald Stephen.

Setelah kemerdekaan dicapai, maka pungutan suara yang dipantau oleh PBB di Sabah, Sarawak dan Singapura mendapati majority rakyat menyokong penubuhan Malaysia dan tarikh 16 Septembar 1963 adalah hari pembentukan Malaysia, di mana Sabah, Sarawak, Singapura dan Semenanjung Tanah Melayu bergabung menjadi satu negara. Maka diisytiharkan bahawa Hari Kemerdekaan Malaysia akan disambut setiap 31 Ogos, walau pun Hari Malaysia atau tarikh pembentukan Malaysia ialah 16 September 1963, sebagai tanda kerjasama, perpaduan, kekuatan dan perkongsian kuasa dan wilayah. Sabah dan Sarawak diberi keistimewaan dengan 20 perkara yang melindungi hak-hak rakyat Sabah yang lambat merdeka 6 tahun berbanding Semenanjung Tanah Melayu.

Kini 50 tahun sudah berlalu Sabah merdeka dalam usia setengah abad lamanya. Rakyat yang terlibat mengundi dalam pilihan raya pertama Sabah mungkin masih ada yang hidup lagi, begitu juga generasi yang lahir sebelum merdeka masih menghirup udara segar kemerdekaan ini. Namun udara kemederkaan ini amat berbeza sekali diawal Sabah merdeka. Generasi yang lahir dalam zaman merdeka ini adalah generasi dominan, mereka mentafsir kemerdekaan jauh bezanya dengan tafsiran generasi sebelum mereka.

Generasi awal menuntut kemerdekaan untuk kebebasan secara fizikal dari kuasa penjajah tanpa memikirkan kebebasan jiwa merdeka. Kemerdekaan menyeluruh cuba diterapkan dan dilaksanakan, namun kebebasan sepenuhnya sukar untuk dicapai. Agenda utama untuk membangunkan Sabah Merdeka tertumpu kepada fizikal mengindahkan bandar-bandar utama tetapi terabainya keperluan asas rakyat luar bandar. Masa 50 tahun adalah tempoh yang panjang bagi merealisasikan hasrat dan aspirasi rakyat yang sudah merdeka.


Memacu ekonomi dalam konteks merdeka, rakyat masih ketinggalan dan pencapaian serta penguasaan ekonomi sekitar 22% sahaja. Kelesuan mengangkat ekonomi bumiputra merupakan agenda ‘Lebai Pak Malang’ yang penuh dengan mimpi dan angan-angan. Mendidik rakyat sebagai usahawan ulung dan unggul tidak menjadi misi utama, bahkan rakyat diajar menjadi pengemis ekonomi dengan teori ‘Jutawan Segera’.  Keadaan ini berlaku kerana cara berfikir yang masih terikat terhadap legasi penjajah secara berterusan walaupun penjajah sudah meninggalkan bumi Sabah ini 50 tahun yang lalu. 

Wednesday, July 17, 2013

MENEROPONG SEPINTAS LALU FAHAM SEKULAR

Sekularisme merupakan aliran pemikiran Barat yang berkembang dengan pesat sehingga memasuki dunia Islam. Pengaruh sekularisme ini turut mengancam ajaran samawi yang cuba memisahkan antara urusan dunia dengan ukhrawiy. Ulama-ulama Islam sedunia menentang fahaman ini kerana membawa satu pemikiran yang akan menjarakkan antara insan serta khaliq.

Menurut Prof. Dr Syed Nuqiub Al-Attas, sekularisme membawa makna 'ke di sini kinian', yang maksudnya membuang makna-makna rohani dari alam tabii, sesuai  dengan sifat faham ini yang lahir dari peradaban Barat. Kewujudan pemikiran sekular ini hanya berpandukan kepada keupayaan pancaindera yang bersifat logik akal. Akibatnya golongan sekular ini tidak berupaya melihat dan menerima kewujudan Khaliq selaku pencipta. Mereka menafikan nilai-nilai kekudusan dari kepimpinan, dan tidak menjadikan agama sebagai sebahagian daripada sistem umum. 

 Fahaman ini juga cuba memisahkan kehidupan beragama dalam rutin harian manusia. Mereka mewar-warkan kebebasan sosial yang jauh terpesong dari nilai-nilai insaniyah serta cuba mengawal akal dengan nafsu seluas-luasnya. Faham ini juga tidak memiliki nilai tetap yang menjadi panduan kepada pengikutnya, ianya cuba bertindak membebaskan manusia dari hukum kekudusan yang mengawal tingkahlaku manusia dari menyedari diri tentang penciptanya. 

 Aliran sekularisme ini cuba membawa masyarakat kepada faham anti-Tuhan yang dilihat sebagai ancaman kebebasan sosial, dan ianya amat berbeza dengan Islam. Masyarakat Islam dikenali sebagai masyarakat madani yang tidak memerlukan sekularisasi dan meletakkan sifat ketuhanan sebagai tunjang utama seperti iman, ibadah, syariah dan akhlak. 

 Dunia Barat mengalami kekeliruan yang amat sangat dan masyarakatnya tersasar daripada hakikat wujudiyah. Barat merupakan peradaban yang pelbagai dan tidak ada persamaan dengan Islam. Barat menjadikan undang-undang Rom sebagai panduan bernegara, agama dominan adalah Kristian serta Yahudi, mereka juga mengambil ilmu-ilmu Greek dan Yunani sebagai teras pembangunan mental dan fizikal. Seperti yang dimaklumi, tamadun Rom dan Yunani merupakan tamadun terawal, namun kedua tamadun ini hanya menekankan kepada pembangunan lahiriyah semata.   

Sekularisme  muncul ketika Barat berada dalam kekeliruan nilai budaya hidup yang bercelaru dan cuba meyakinkan masyarakat bahawa tingkahlaku yang bebas dari kongkongan agama akan membawa kebaikan yang hakiki. Maka itu, sekularisme amat bertentangan dengan Islam, di mana Islam menjadikan addin sebagai nilai terbaik dalam mengurus kehidupan duniawi.

Tuesday, June 18, 2013

KETERLIBATAN ORANG IRANUN DI KEDAH

Beberapa maklumat menyatakan bahawa orang Iranun telah cuba membantu Sultan Abdullah menyerang Francis Light di Pulau Pinang, dan peristiwa ini berlaku pada 1791. Kemarahan Sultan Abdullah disebabkan Francis Lighit gagal mematuhi perjanjian dengan kerajaan Kedah berkaitan pendudukan British di Pulau Pinang. 

Dalam perjanjian ini British dan Francis Light hendaklah melindungi kerajaan Kedah daripada ancaman luar, namun apabila Siam mahu menyerang Kedah, Francis Light tidak mahu memberi bantuan. Keadaan ini menjadikan Sultan Abdullah marah dengan Francis Light kerana memungkiri perjanjian yang dipersetujui sebelum ini. 

Perjanjian Inggeris-Kedah 1786: 
1. Inggeris membantu Kedah sekiranya Kedah diserang oleh musuh 
2. Inggeris tidak boleh melindungi musuh Kedah 
3. Inggeris akan membayar sebanyak 30 000 dolar Sepanyol setahun kepada sultan sebagai pampasan

Bila mana British tidak membantu Kedah menghadapi Siam, lalu Sultan Abdullah telah meminta bantuan daripada beberapa buah negeri dan raja, termasuklah Raja Lanoon iaitu Raja Iranun. Di bawah ini adalah surat Sultan Abdullah kepada Francis Light sebagai peringatan kepada Francis Light.

"Sebuah perutusan yang penuh kasih sayang dan persahabatan yang kekal abadai dari Bendahara dan Laksamana, Raja Wolama dan Raja Mooda Ante dan semua Raja-raja dan semua pembesar-pembesar mempersembahkan kepada sahabat kami Gabenor Poolo Pinang yang pengetahuannya tentang perniagaan tidak boleh ditandingi, mula-mula hal ehwal yang diarahkan oleh Raja kepada kami, hal ehwal Poolo Pinang yang lama belum diselesaikan, beberapa pucuk perutusan telah dihantar dan diterima namun tidak apa-apa nampaknya yang disetujui oleh kehendak Raja, sahabat kami tidak menyembahkan sesuatu yang sesuai kepada kami, kami juga begitu, oleh itu sekarang kita pendekkan saja perkara ini. Raja tidak memperkenankan sahabat kami tinggal lama lagi di Poolo Pinang oleh itu sahabat kami hendaklah menyelesaikan urusannya secepat mungkin kerana Poolo Pinang ialah milik Raja Queda sejak zaman berzaman, tambahan pula jika sahabat kami cuba tinggal dengan menggunakan kekerasan. Tuhan yang mengetahui segala-galanya akan mendatangkan bala ke atasnya maka janganlah dipersalahkan kami. Kami dan Raja, Raja Lanoon dan semua Panglima meletakkan kepercayaan kami kepada Tuhan dan Rasul kami Mohammad nabi terakhir dari segala nabi. Dengan itu kami mengutuskan Datoo Bundar Seralata Pallowan dan Che Kadar dengan penentuan terakhir ini". (Ditulis pada April 1791). 

Raja Lanoon yang dimaksudkan itu adalah Raja Iranun yang datang membantu Sultan Abdullah di Kedah, menurut beberapa pandangan, Sultan Abdullah tidak sempat menyerang Francis Light kerana British lebih dulu menyerang mereka, dan Sultan Abdullah kalah kerana tersilap jangkaan. 

Menurut pandangan itu, Raja Iranun tersebut tidak mahu bertangguh untuk menyerang Pulau Pinang seperti pengalaman mereka menyerang Belanda di Tanjung Pinang, Riau Johor pada tahun 1787 dan mereka menang dan begitu juga ketika mereka menyerang British di Pulau Balambangan pada tahun 1775 dan mereka menang kedua-dua serangan ini. 

Kegiatan orang Iranun ini amat tidak disenangi oleh Barat, dan Barat melihat orang Iranun merupakan ancaman terhadap kegiatan mereka di Nusantara ini, dan akhirnya orang Iranun menjadi buruan oleh Barat dan kegiatan mereka sentiasa dipantau oleh Barat. 

Penentangan terakhir orang Iranun berlaku pada tahun 1915, di Pandasan. Orang Iranun, Bajau dan Dusun bergabung tenaga menentang SBUB. 

Keterlibatan orang Iranun di Pulau Pinang ini menunjukkan orang Iranun mempunyai hubungan dengan kuasa-kuasa Melayu di Nusantara.

Tuesday, January 1, 2013

MISI ISLAMISASI KE KOTA CONSTANTINOPLE SIRI AKHIR


Ekspedisi ke Constantinople

Sebelum pembukaan kota Constantinople, beberapa percubaan telah dilakukan oleh para pemimpin Islam untuk menawan kota Constantinople, dan antara yang terawal adalah Mu’awiyah Abu Sufian. Mu’awiyah telah merencanakan penawanan Constantinople dengan teliti, kerana beliau juga mahu disebut seperti mana dalam hadis ar-Rasul SAW. Beliau telah memperkuatkan tentara darat dan tentera laut, kerana mahu melaksanakan misi hadis tersebut. Kekuatan tentera laut telah diperkukuhkan untuk menawan kota Constantinople. Sebelum beliau sampai ke Constantinople, beliau telah melancarakan ke atas beberapa wilayah untuk memudahkan beliau menawan Constantinople. Pada 49H, beliau telah menghantar tentera ke Constantinople yang disertai oleh beberapa sahabat seperti Abdullah Abbas, Abdullah az-Zubayr, Abdullah bin Umar, dan Abu Ayyub al-Ansari. (Sahrulazmi Sidek:2012: 94). Dalam ekspedisi ini Yazid bin Mu’awiyah telah memimpin angkatan tenteran ini dan telah membuat pengepungan ke atas kota Constantinople, tetapi ekspedisi ini menemui kegagalan kerana cuaca sejuk yang amat kuat. Beliau mencuba kali kedua pada tahun 54H hingga 60H, dan kota ini dikepung selama 6 tahun tetapi operasi turut gagal.

Ekspedisi seterusnya telah diteruskan oleh Muhammad Al-Fateh seorang Khalifah Kerajaan Uthmaniyyah, sebelum itu Urkhan B. ‘Uthman yang memerintah dari tahun 1327 – 1360M telah merintis gerakan ke Constantinople. Namun gerakan ini juga menemui kegagalan dan diikuti oleh Sultan Murad (1360 – 1389M). Sultan Murad hanya merangka pelan strategik menawan kota tersebut. Antara tahun 1389 – 1402M, Sultan Bayazid telah menawan beberapa kota seperti Bulgaria dan meneruskan serangan ke atas Constantinople, namun tidak berajaya menawan kota tersebut.

Selepas itu, Sultan Murad II iaitu bapa kepada Muhammad Al-Fateh meneruskan usaha untuk menawan Constantinople, belaiu telah berjaya menawan Albania pada 1431M dan Hungary pada tahun 1438M. Beliau telah melakukan pengepungan terhadap Constantinople, namun  usaha beliau ini menemui kebuntuan sehinggalah belaiu meninggal dunia.

Misi Islamisasi ke Constantinople telah diteruskan oleh anak Sultan Murad II iaitu Muhammad Al-Fateh. Muhammad Al-Fateh telah merangka pelan bertindak beliau sebagai panduan untuk menawan Constantinople. Antaranya ialah menyediakan angkatan tentera yang ramai dan kuat. Tentera beliau terdiri daripada 12,000 tentera Jenisseri, 20,000 tentera Sphai, 100,000 tentera berjalan kaki dan selebihnya hamba abdi. (Ab. Hamid Ali: 2011: 93). Persediaan yang dibuat oleh Muhammad Al-Fateh ini memperlihatkan nekad baginda untuk menawan Constantinople. Misi yang telah dilakukan sebelum ini perlu diteruskan.
Selain persediaan tentera yang kuat, baginda juga merangka strategi bagi menawan kota tersebut berdasarkan langkah-langkah berikut;
1.       Membuat lakaran kubu
2.       Merangka strategi yang sesuai untuk melepasi sistem pertahanan Constantinople
3.     Meneliti kesesuaian jentera pengepungan untuk memusnahkan kubu-kubu pertahanan      yang tersusun di kawasan Constantinople.
4.       Merangka strategi yang paling berkesan untuk menyeberangi parit yang telah dibuat oleh penduduk Constantinople.
Pengepungan yang dibuat oleh Muhammad Al-Fateh ini telah melibatkan jumlah tentera seramai lebih kurang 100,000 orang (Ab. Hamid Ali: 2011, 109). Baginda telah menggunakan sepenuhnya kekautan dan kepakaran untuk menembusi kota Constantinople. Antaranya penggunaan meriam seberat 30,000 pound yang mempunyai keupayaan menembak 600 pound peluru.

Pada 10 Jamadilawal 857H, baginda melakukan persiapan terakhir disertai khutbah beliau sebagai suntikan semangat juang dan jihad. Maka pada 11 Jamadilawal 857H, Constantinople akhirnya jatuh ke tangan umat Islam, menjelag waktu zohor Muhammad Al-Fateh melangkah masuk ke kota Constantinople (Ab. Hammid Ali: 2011, 132).

Signifikannya kejatuhan Constantinople kepada Umat Islam yang dikenali hari ini sebagai Istanbul, menjadikan hubungan Eropah dan dunia Islam semakin dekat, walaupun dilihat terdapat perbezaan terutamanya agama. Tindakan Muhammad Al-Fateh memberi pilihan kepada Umat Kristian sama ada terus kekal di Constantinople atau berhijrah secara aman menunjukkan Islam sentiasa menghormati kebebasan beragama, budaya dalam sebuah negara yang diperintah oleh Umat Islam.

Monday, July 23, 2012

MISI ISLAMISASI KE CONSTANTINOPLE (siri III)

Zaman Khalifah Ar-Rasiyydin

Setelah kewafatan Nabi SAW pada 10H, pemerintahan Islam Madinah diterajui oleh empat orang sahabat baginda yang tersohor iaiatu, Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman Ibn Affan dan Ali Abu Talib. Apabila Abu bakar as-Siddiq mengambilalih sebagai khalifah, beliau telah menyelesaikan beberapa masalah yang timbul seperti ‘Peristiwa Bani Sahidah’ iaitu sekumpulan kaum Ansar yang cuba mengambilalih pentadbiran kerajaan Islam Madinah, dan isu ‘Perang Ridda’. Dalam keadaan yang mencabar ini, Abu Bakar as-Siddiq berjaya juga mententeramkan keadaan dan meluaskan lagi pengaruh Islam ke Iraq.

Selepas kewafatan Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab telah mengambilalih pentadbiran kerajaan Islam Madinah, dan beliau telah meluaskan lagi pemerintahannya hingga ke Mesir dan Syria. Tindakan Saidina Umar ini menawan Mesir dan Syria adalah satu laluan mudah untuk umat Islam menghamipiri kota Constantinople. Sedangkan pada ketika itu Islam memiliki kekuatan tentera serta panglima-panglima yang terkenal seperti Khalid al-Walid dan Abu Ayub al-Ansari. Namun Saidina Umar tidak pun menggerakkan tenteranya menuju Constantinople.

Kerajaan Bani Umayyah

Berdasarkan kepada hadis tersebut, maka para sahabat berlumba-lumba membuka Constantinople bagi mendapatkan darjat tertinggi dalam Islam. Syaidina Umar sendiri menaruh hajat terhadap pembukaan kota ini, namun baginda sendiri tidak berkesempatan. Cita-cita pembukaan kota Constantinople diteruskan oleh Mu’awiyah Abu sufyan. Pada tahun 50H, Mu’awiyah telah menyediakan satu pasukan tentera yang dipimpin oleh Busr bin Artah dan Sufyan bin Awf al-Azdi ke Byzantine dan Fadalah bin ‘Ubaydillah al-Ansari di bahagian laut untuk menyerang kota Constantinople. (SahrulAzmi Sidek:2012:92).

Sebelum itu, Abu Ubaidah telah melaksanakan misi ke atas beberapa empayar Rom semasa pemerintaahan Syadina Umar al-Khattab. Beberapa kota terpenting yang berada di bawah empayar Rom telah dibuka semula oleh Abu Ubaidah, dan antaranya ialah Damsyik yang diperintah oleh Raja Jabalah. Ketika Abu Ubaidah menghampiri kota ini, Panglima tenteran Rom Hiraqla telah membantu Raja Jabalah, namun mereka tidak dapat menghalang kemaraan tentera Islam, dan selepas itu menawan kota Baisan, Hims dan kota Aleppo serta Atakiah, (Abdul Latip Talib: 2009:248,249,283,320,321). Tindakan Abu Ubaidah ini merupakan rintis awal terhadap semangat Umat Islam untuk membuka kota Constantinople.

Keghairan umat Islam menawan Constantinople amat tinggi, kerana beberapa bandar utama serta tamadun lain sudah berada dalam penguasaan Islam. Parsi sebuah empayar terbesar juga telah menerima Islamisasi. Dan begitu juga Damsyik atau Syria sudah menjadi pusat pentadbiran kerajaan Bani Umayah yang mmenghubungkan antara Eropah Asia Barat atau Negara-negara Arab.

Kerajaan Bani Abbasiyyah

Setelah kejatuhan kerajaan Bani Umayyah, maka kerajaan Bani Abasiyyah yang telah mengambilalih kuasa tersebut melalui gerakan keluarga Abbas. Gerakan ini dipelopori oleh beberapa kumpulan yang lahir daripada perpecahan tentera Saidina Ali melalui perang Siffin serta Majlis Tahkim. Melalui majlis itu wujud satu kumpulan baru yang dikenali sebagai kumpulan al-Khawarij.

Saturday, July 7, 2012

MISI ISLAMISASI KE CONSTANTINOPLE (siri II)

Asas Islamisasi ke Constantinople

Misi Islamisasi ke kota ini telah lama diutarakan, semasa peristiwa perang Khandak dan pada waktu itu Nabi SAW dengan umat Islam Madinah tengah menggali parit mengelilingi kota Madinah sebagai bentang mempertahankannya daripada serangan kaum Quraisy Makkah. Ketika inilah pencungkil Nabi SAW terkena batu dan mengeluarkan tiga percikan api, dan Nabi SAW mentafsirkan tentang percikan tersebut. Percikan pertama Baginda melihat bayangan di udara Istana Putih di negeri Yaman. Percikan kedua Baginda melihat bayangan Istana Kisra di negeri Parsi, dan percikan ketiga Baginda melihat mahligai raja-raja di Constantinople. (Ab. Hamid Ali: 2011:29). Tafsiran itu diperteguhkan lagi dengan sebuah hadith yang menyatakan tentang bagaimana kota Constantinople dapat ditakluki. Antara kandungan hadis tersebut ialah; ‘Pastilah kamu akan menakluki Constantinople, maka sebaik-baik pemimpin adalah pemimpinnya dan sebaik-baik tentera ialah tenteranya’.

Hadis ini telah menjadi sandaran kuat bagi umat Islam membuka kota ini, bahkan keinginan kuat untuk menawan Constantinople telah dijadikan cita-cita besar setiap pemerintah Islam, yang bermula ketika pemerintahan Khalifah ar-Rasyyidin, Bani Umayyah, Bani Abbasiyyah dan terakhir Kerajaan Uthmaniyyah. Cita-cita ini terpendam beratus-ratus tahun lamanya dan hanya terlaksana ketika pemerintahan Islam Uthmaniyyah. (bersambung.....)

Monday, July 2, 2012

MISI ISLAMISASI KE CONSTANTINOPLE

Sejarah Ringkas

Sejarah telah melakarkan tentang kehebatan Kota Constantinople sebagai sebuah kota terhebat dalam sejarah Dunia. Kota yang hebat dan gagah ini menjadi lambang kehebatan masyarakat Eropah seluruhnya. Constantinople merupakan bandar dan kota yang mewarisi tamadun Greek yang telah melahirkan tokoh-tokoh tersohor seperti Socrates, Plato dan Aristotle. Pemikiran mereka ini telah meletakkan Constantinople sebagai kota ilmuan yang amat terkenal. Pada tahun 753M seorang raja yang dikenali sebagai Romulus telah membina empayar Rom yang hebat dengan menjadikan bahasa latin sebagai bahasa komunikasi. Bahasa ini telah berupaya membina kekuatan empayar Rom dengan menghasilkan pelbagai disiplin ilmu yang diwarisi oleh tamadun Eropah itu sendiri.

Kehebatan empayar Rom ini dapat dilihat kepada tiga tahap iaitu Zaman Beraja (753-509SM), Zaman Republik (509-27SM), dan Zaman Empayar (27SM-476M). Empayar Rom lebih terserlah ketika zaman Helenistik dan Pax Ramona, dan berakhir pada zaman Marcus Aurelius pada tahun 180M, (Ab. Hamid Ali: 2011:12-13). Ketika kejatuhan empayar Rom, kota ini tidak terjejas keutuhannya, dan ini diakui oleh para sejarahwan bahawa kota ini sebahagian daripada kemegahan empayar Rom yang terhebat. Constantinople yang dikelilingi oleh tembok yang kuat termasuk bahagian laut dan direntangi oleh rantai besi sebagai menghalang kapal-kapal musuh, menjadikan kota ini menjadi rebutan. (Sahrulazmi Sidek: 2012:93). Hal ini diakui oleh Ab. Hamid Ali, menurut beliau, tidak semua empayar Eropah mengalami Zaman Gelap, cuma di bahagian Barat sahaja, tetapi Rom Timur masih bertahan sehingga tahun 1453M, dan Constantinople menjadi ibu kota Rom Timur.

Namun begitu, kehebatan Constantinople akhirnya tergugat juga selepas tahun 1453M, apabila pihak pemerintah mula mengutamakan kepentingan peribadi berbanding kemaslahatan rakyat. Kemerosotan ini berlaku dalam dua faktor iaitu, faktor dalaman dan faktor luaran. Antara faktor dalaman yang menyumbang terhadap kejatuhan kota ini ialah; pertama kerajaan Byzantine diwarisi oleh pemimpin yang mementingkan pangkat dan kuasa, kedua pergolakan dalaman akibat sikap cuai, tamak dan terlalu leka, ketiga anak-anak aristokrat hanya mementingkan diri, keempat berlaku penyelewengan dalam pentadbiran, kelima penyalahgunaan kuasa dalam kalangan para pembesar kerajaan, keenam mengalami masalah ekonomi yang teruk akibat pemborosan kerajaan yang melampau, dan ketujuh kerajaan menjual tanah jajahan seperti Salonika pada tahun 1423M. Manakala faktor luaran ialah, pertama berlakunya peristiwa The Black Death atau wabak taun, kedua wabak ini telah membunuh seramai 5000 orang penduduk dalam sehari, dan ketiga perselisihan agama antara Kristian Timur dan Kristian Barat. (Ab. Hamid Ali: 2011:24).

Kesan terhadap pergolakan yang melampau ini telah mempercepatkan kejatuhan kota Constantinople, kes-kes yang berlaku itu menambah masalah yang mendalam terhadap keutuhan dan perpaduan. Pihak pemerintah sudah lupa tugas dan tanggungjawab terhadap kepentingan rakyat. Bahkan pihak pemerintah lebih mengutamakan kepentingan peribadi dengan penyalahgunaan kuasa. (.....bersambung....)

Monday, May 7, 2012

KEKELIRUAN UMAT TERHADAP MISI RABBANYY

Manusia dilahirkan dalam keadaan fitrah iaitu suci dan bersih dari segala dosa dan di mana ketika manusia belum baligh keadaannya adalah terpelihara sama ada dalam Islam atau pun perundangan manusia. Oleh itu, situasi ini telah menyatakan bahawa manusia adalah insan bersih seperti kain putih yang tidak tercemar oleh pelbagai kotoran dosa. Bahkan manusia di awal kelahiran sehinggalah meningkat remaja, iaitu sebelum seruan diwajibkan kepadanya, maka ianya tetap suci dan bersih. Dalam usia sebegini juga manusia tidak dikenakan sebarang hukuman oleh Allah SWT.

Namun begitu kesucian ini sukar dipertahankan secara konsisten, kerana selepas mengharungi kehidupan sebagai insan aqil baligh, maka dia sudah mula meneroka alam baru yang banyak cabaran dan ujian yang datang silih berganti. Apatah lagi, apabila manusia sudah mula mengenal dunia kehidupan yang sifat duniawinya terlalu mencabar.

Allah mengingatkan manusia dalam al-Quran, ‘Tidak Aku jadikan jin dan manusia itu hanya semata-mata untuk mengabdikan diri kepada Ku’. Peringatan ini sebenarnya mempunyai makna mendalam bagi manusia dan jin agar sedar akan keadaan diri sendiri yang mempunyai tanggungjawab terhadap Khaliq pencipta yakni Allah SWT. Manusia tidak akan wujud di dunia ini sekiranya Allah SWT tidak mengkehendakinya. Kuasa serta sifat maha pencipta yang dimiliki-Nya menjadikan manusia berada di muka bumi ini. Pada ketika inilah manusia perlu mengkoreksi diri untuk mengenal diri dan memahami serta mematuhi fitrah kehidupan sebagai insan.

Hakikat kewujudan manusia sebagai makhluk adalah memiliki misi rabbani, dan antara misi itu ialah memakmurkan, mendidik, membina, membimbing serta memelihara keharmonian hidup di dunia ini. Untuk melaksanakan misi ini, maka Allah SWT telah mengangkat martabat manusia sebagai ‘khalifah’, yakni ketua pada sekalian makhluk yang turut mendiami cakrawala bumi ini. Ketika mana Allah mangangkat darjat dan martabat manusia, wujud kompleks yang maha dahsyat iaitu protes berterusan daripada golongan Iblis yang amat meragui keupayaan manusia menerajui perjalanan duniawi ini. Bahkan protes ini tidak akan berakhir sehinggalah ke panghujung perjalanan di dunia ini dan akan diadili di akhirat kelak.

Namun, apa yang berlaku ialah manusia sebahagiannya jauh tersasar daripada asal penciptaannya. Manusia menjadi lupa dan alpa serta lalai terhadap misi rabbani yang telah diperintahkan oleh Allah SWT. Keadaan ini menjadikan manusia menjadi angkuh dan sombong serta hilang sifat insanyyah. Manusia telah menjadikan kehidupan dunia ini seumpama kekal selama-lamanya (abada’). Perkara ini dapat dilihat bila mana manusia telah meletakkan tuntutan beragama menjadi perkara terakhir dalam kehidupan. Misi rabbani yang telah diwartakan oleh Allah SWT telah tersasar jauh dari jiwa dan sanubari mereka. Dalam hal ini, misi Iblis memerangi manusia hampir berjaya dan telah memakan korban yang banyak tanpa disedari.

Buktinya, lihatlah bagaimana manusia mengaplikasikan agama dalam kehidupan ini. Sifat ‘ubud dunnia’ telah melangkau segala-galanya. Setiap gerak dan langkah akan dihitung dengan nilai harta benda, dan bagi golongan ini mereka berfahaman adalah amat malang bagi individu sekiranya tidak menggunakan peluang sepenuhnya di dunia ini.

Inilah serangan paling hebat yang berlaku terhadap umat Islam pada masa kini, di mana-mana saja pemikiran seumpama ini sudah meresap serta sudah mula menghancurkan hati dan jiwa umat Islam satu demi satu. Seorang mujahid Islam menyatakan kebimbangannya terhadap serangan ini, beliau mengatakan;

‘Perkara yang membimbangkan saya hanyalah bahaya-bahaya yang menimpa agama. Pada masa dahulu bahaya datang dari luar. Oleh sebab itu cara mengatasinya adalah mudah. Tetapi sekarang bahaya datang dari dalam. Cacing telah masuk ke dalam tubuh. Maka sekarang pertempuran menjadi susah. Saya membimbangi bahawa tubuh masyarakat ini tidak boleh bertahan menghadapinya kerana tubuh tersebut tidak menyedari musuhnya. Mereka menganggap bahawa musuh terbesar yang memotong urat nadi dan meminum darahnya itu sebagai kawan yang rapat. Jika mata hati masyarakat menjadi buta begini, ketika itu kubu keimanan dalam keadaan bahaya. Justeru kebimbangan saya, bahkan satu-satunya kebimbangan bagi saya ialah perkara ini.’ (Badiuzzaman Said Nursi).

Kesedaran secara total terhadap misi rabbani ini amat perlu supaya generasi serta umat pada hari ini dapat kembali kepada fitrah asal kejadiannya. Manusia sewajarnya ada sifat koreksi diri, demi untuk membuat penilaian kembali terhadap misi rabbani ini. Kegagalan menuruti tuntutan rabbani ini akan membawa petaka besar dalam kehidupan ini. Al-Quran dengan jelas dan terang memberi peringatan serta amaran terhadap erti kehidupan ini. Dalam surah al-Fatihah dinyatakan ‘Inilah jalan yang lurus, jalan orang-orang yang telah kami redhai ke atas mereka’. Perjalanan hidup ini semestinya mematuhi petunjuk kitab suci al-Quran ini, sekiranya manusia cuba mengingkarinya, maka tunggulah balasan dari-Nya. Surah al-Baqarah menyatakan, ‘Inilah kitab yakni al-Quran yang menjadi petunjuk bagi orang-orang bertakwa’. Maknanya, apabila manusia keluar daripada lingkungan rabbani ini, maka ianya tersesat jauh dan pasti akan terdedah kepada pelbagai ancaman bahaya.

Oleh itu, sekiranya manusia memilih petunjuk selain al-Quran, maka ianya sudah tersasar jauh daripada misi rabbani. Manusia akan menjadi derhaka serta angkuh terhadap Tuhannya dan akan hilang pertimbangan insaniyyah. Manusia akan melihat tuhan terdekat mereka adalah harta benda yang kononnya boleh ‘menghidupkan dan mematikan’. Mereka akan menjadi ganas dan buas, mereka akan menjadi buta serta pekak, mereka akan alpa buat selamanya.

Akhirnya manusia akan menerima pengadilan seadil-adilnya dariapa Khaliq Pencipta yang menentukan kedudukan dan status manusia pada ketika itu. Penyesalan tidak lagi berguna, segala rayuan dan belas kasihan tidak lagi dapat menyelamatkan manusia dari hukuman yang telah ditentukan oleh Allah SWT.

Sunday, March 11, 2012

Negeri Kelantan Seindah Namamu




Tanah Serendah Sekebun Bunga
Negeri Tadahan Wahyu
Cik Siti Wan Kembang
Cukup indah namamu
Seindah negerimu
Duhai
Wajahmu nan indah
Persis Jeddah
Yang pernah ku lewati
Taat menjunjug al-Quran
Teguh menggalas syariat
Yang tidak pernah goyah
Tersentuh hati kudus ku
Lantaran aku di sini
Biar tidak pernah ku duga
Bertemu seorang ulama’
Yang dicintai rakyatnya
Lalu…
Kuntum rindu yang lama tersimpan
Terubat jua akhirnya
Biar sekelumit Cuma
Beruntung rakyatnya
Menumpang teduh seorang ulama’
Yang lembut… tapi tegas beribadat
Yang pengasih…namun tidak goyah
Pada percikkan kealpaan dunia
Pasti aku merindui mu lagi
Entah kapan bisa diubati
Cuma setitis doa bisa ku titip buatmu
Moga sejahtera selamanya
Memacu
Membangun Bersama Islam
Moga kita bertemu kembali

Hasil Nukilan: Oki Setiana Dewi
Pelakon Drama 'Ketika Cinta Bertasbih'
sebagai Ustazah Ana

Wednesday, February 22, 2012

"Membangkitkan Semula Generasi Al-Muflihun: Menghayati Pesan-Pesan Kejayaan" (Siri Akhir)

oleh : Dato' Dr. Mohd Siddiq Fadhil.



Sorotan ayat 158 masih menumpu pada al-Rasul s.'a.w. kerana persoalannya masih berkisar pada ittab' al-rasul sebagai wahana pencapaian al-falah. Ayat tersebut memuatkan deklarasi kesejagatan misi Muhammad s.'a.w. yang merentasi persempadanan bangsa, daerah dan zaman. Ia bukan lagi misi khusus untuk kaum tertentu, di daerah tertentu dan pada zaman tertentu. Risalah Muhammadiah tidak hanya untuk membebaskan Bani Isra'il dari perhambaan rejim Fir'aun Mesir, tidak hanya untuk mendidik warga Madyan tentang etika bisnes, tidak hanya untuk menyelamatkan kaum Lut dari peyimpangan seksual, tidak hanya untuk mendisiplinkan kaum Thamud yang berleluasa menyalahgunakan kuasa untuk menindas, dan tidak juga hanya untuk menghadapi keangkuhan kaum 'Ad. Muhammad s.'a.w. adalah pelaksana misi universal demi kemanusiaan sejagat, membebaskan semua yang terbelanggu, mendisiplinkan semua yang masih merajalela, dan mendidik semua yang masih buta etika.



Muhammad s.'a.w. adalah seorang utusan, tetapi bukan sebarang utusan, Junjungan s.'a.w. adalah utusan Allah, Tuhan yang Maha Esa, Maha Perkasa, Pemilik dan Penguasa Tunggal seluruh kerajaan langit dan bumi, Tuhan Yang Maha Mutlak Iradah dan mashi'ah-Nya, yang dihidupkan pasti hidup, yang dimatikan pasti mati, yang dimuliakan pasti mulia dan yang dihina pasti hina, tidak siapa pun yang mampu menghalang-Nya. Seharusnyalah manusia beriman dengan Rasul utusan Tuhan yang sedemikian sifat-sifat-Nya, Rasul yang dahulu beriman penuh dengan Tuhan-Nya dan segala ajaran-Nya (kitab-kitab-Nya), lalu mengajak manusia lain beriman bersamanya. Apabila Tuhan memerintahkan wa 't-tabi'uhu (dan ikutla dia), yang harus diikut termasuklah sikap beriman, yakin dan percaya kepada misi yang hendak dibawa ke tengah khalayak umat. Dengan demikian makna ittiba' al-rasul dapat ditepati dan setterusnya al-falah sebagai golongan yang terbimbing (al-muhtadun) dapat diraih. Harapan kejayaan dapat kurnia bimbingan Ilahi hanya untuk mereka yang beriman dengan Allah dan segala ajaran-Nya, beriman dengan Rasul dan meyakini misi yang diwarisi darinya. Untuk meraih al-falah yang berupa kurnia petunjuk Ilahi (la'allakum tahtadun) para pewaris perjuangan misi nabawi perlu membebaskan diri dari kemunafikan budaya: melaung-laungkan slogan indah yang diri sendiri tidak mempercayainya.

Khatimah

Generasi al-muflihun adalah jelmaan umat ideal yang menikmati hasanah duniawi dan hasanah ukhrawi. Justeru, masyarakat yang hidup dalam nilai-nilai kemakrufan dan terpelihara dari segala gejala kemungkaran adalah masyarakat murni yang makmur dan sejahtera, damai dan bahagia, merdeka dan bermartabat, bersatu dan berkasih-sayang.

Thursday, December 15, 2011

"Membangkitkan Semula Generasi Al-Muflihun: Menghayati Pesan-Pesan Kejayaan" (siri 4)

Oleh: Dato' Dr. Mohd Siddiq Fadzil




Demikianlah paparan tentang Nabi s.'a.w. dan misi besar perjuangannya yang harus diimani dan dimuliakan, disanjung dan didukung oleh mereka yang ingin meraih kurnia al-falah. Selain itu ada lagi satu syarat penting yang perlu dilaksanakan, iaitu kesetiaan berpegang dengan ajaran kitab suci al-Qur'an yang diturunkan mengiringi kerasulannya. Al-Qur'an dan al-Rasul memang tidak boleh dipisahkan kerana kitab suci tersebut adalah bukti kerasulannya, sementara peribadi dan kehidupan Junjungan s.'a.w. pula adalah pancaran dan terjemahan praktik worldview, prinsip-prinsip dan nilai-nilai Qur'ani. Al-Qur'an dalam ayat ini disebut sebagai an-nur, cahaya penerang yang memungkinkan manusia melihat sesuatu dengan jelas sehingga segalanya tampak dalam wujud hakikinya, yang haq jelas haqnya dan yang batil nyata batilnya. Pada ayat tersebut juga terdapat ungkapan yang harus diberikan perhatian khusus, bahawa al-nur (al-Qur'an) disebut unzila ma'ahu (diturunkan bersamanya), tidak disebut unzila ilayhi (diturunkan kepadanya). Tentunya ada sesuatu di sebalik kata ma'ahu (bersamanya) itu. Dalam penjelasannya tentang persoalan ini A. Yusuf Ali mengatakan, "Light which is sent down with him: the words are "with him", not "to him", emphasizing the fact that the Light which he brought illuminess everyone who has the privilege of joining his great and universal Fellowship."




Golongan al-muflihun menjalani hidupnya dalam benderang suluhan wahyu, dan dengan demikian mereka sentiasa terbimbing di jalan Ilahi menuju matlamat keredhaan-Nya. Memang demikianlah yang seharusnya, kaum al-muflihun hidup di jalan Allah (al-hayatu fi sabili 'Llah), lalu mengharap untuk mati di jalan Allah (al-mawtu fi sabili 'Llah). Mungkin ayat-ayat inilah yang menginspirasikan pengungkapan slogan popular di kalangan para aktivis gerakan Islam: Allahu ghayatuna (Allah matlamat kita), al-rasulu za'imuna (al-Rasul pemimpin kita), al-Qur'an dusturuna (al-Qur'an perlembagaan hidup kita), al-jihadu sabiluna (jihad jalan hidup kita), al-mawtu fi sabili 'Llahi asma amania (mati di jalan Allah puncak keinginan kita). ......bersambung......

Saturday, December 10, 2011

"Membangkitkan Semula Generasi Al-Muflihun: Menghayati Pesan-Pesan Kejayaan" (siri 3)

oleh: Dato' Dr. Mohd Siddiq Fadzil


Khayriyyah (keunggulan) yang dicapai menerusi amar makruf-nahi mungkar suatu kejayaan (falah) yang besar. Khayriyyah al-ummah (keunggulan umat) sebagaimana yang disebut dalam ayat tersebut adalah keunggulan bersyarat (khayriyyah mashrutah) dan keunggulan yang harus diraih dengan amal perjuangan amar makruf-nahi mungkar. Demikianlah keunggulan yang ditawarkan oleh al-Qur'an. Ia adalah khayriyyah muktasabah, iaitu keunggulan yang dicapai dengan usaha gigih dan amal yang serius, bukan keunggulan berasaskan unsuriyyah mawruthah atau keunggulan yang diwarisi tanpa susah-payah. Al-Qur'an tidak menawarkan ketuanan warisan, yang ditawarkan adalah keunggulan yang bersyaratkan komitmen dan amal nyata di gelenggang amar makruf-nahi mungkar yang didasari iman kepada Allah. Keunggulan sedemikian bukan milik eksklusif kaum tertentu, tetapi ditawarkan kepada semua, siapa sahaja termasuk ahl al-kitab asalkan sanggup memenuhi syarat.


Misi nabawi seterusnya ialah menghalalkan segala yang baik (al-tayyibat), iaitu yang berkualiti, bersih, lazat dan bermanfaat; di samping mengharamkan segala yang buruk (al-khaba'ith), iaitu yang tidak berkualiti, kotor, memudaratkan dan menjijikkan. Ittiba' al-rasul dalam konteks ini ialah dengan pengamalan cara hidup sihat berasaskan syari'at, mendidik umat dengan kesedaran hukum halal-haram, dan membudayakan gaya hidup religius, bersih dan indah.




Antara komponen penting risalah Muhammadiah ialah pelepasan umat dari beban yang memberatkan sehingga tidak berdaya untuk bergerak ke mana-mana, dan pembebasan umat dari belenggu yang merantai sehingga tidak berupaya berbuat apa-apa. Ketika menjelaskan makna kata al-aghlal (jamak ghullun), A. Yusuf Ali menyebut Islam sebagai a religion for freedom in the faith of Allah, of universality in the variety of races, languages, manners and customs. Memang ayat tersebut secara khusus merujuk bangsa Yahudi yang terbeban dan terbelenggu dalam hukum-hakam keagamaan yang berat sebagai hukuman Tuhan terhadap kesalahan-kesalahan yang telah mereka lakukan; tetapi secara umum menyiratkan semangat liberatif agama Islam. Yang harus dibebaskan bukan hanya bangsa-bangsa tertentu, tetapi umat manusia keseluruhannya. Ittiba' al-rasul dalam konteks semangat pembebasan ini ialah dengan perjuangan membina umat yang berjiwa dan berminda merdeka, bebas dari segala bentuk pembelengguan: pembodohan, pembisuan, pengurangan dalam kepompong perkauman sempit, pembatasan ruang berfikir dalam tembok kepartian dan lain-lain yang sejenisnya. ....bersambung......


Tuesday, December 6, 2011

"Membangkitkan Semula Generasi Al-Muflihun: Menghayati Pesan-Pesan Kejayaan" (siri 2)

Oleh: Dato' Dr Siddiq Fadzil



Mengikut Rasul begitu penting sebagai kriteria dasar kejayaan sehingga ia disebut dalam kedua-dua ayat yang berurutan (ayat 157 dan 158). Yang pertama kata yattabi'un disebut sebagai sifat terpuji yang menjadi ciri utama mereka yang berjaya meraih kurnia rahmat Ilahi, dan yang kedua kata ittabi'u disebut dalam bentuk perintah. Untuk merealisasikan ittiba' al-rasul ayat-ayat tersebut memberikan rumusan risalah atau misi kerasulan Nabi s.'a.w.: amar makruf, nahi mungkar, penghalalan segala yang baik, pengharaman segala yang buruk, pelepasan dari beban, dan pembebasan dari belenggu. Untuk meraih al-falah lewat ittiba' al-rasul, rumusan risalah Muhammadiah tersebut harus dijadikan isi dan misi hidup sepanjang hayat.




Amar makruf-nahi mungkar (menegakkan kemakrufan dan melawan kemungkaran) adalah penjelmaan komitmen dan kepedulian sosial yang tinggi. Kaum al-muflihun tidak hidup hanya untuk diri sendiri, tetapi juga untuk ummah dan kemanusiaan keseluruhannya. Di sebalik amar makruf-nahi mungkar adalah idealisme perjuangan membina umat dan masyarakat berasaskan nilai-nilai murni kemakrufan, nilai-nilai yang pada hakikatnya sesuai dan harmonis dengan sifat tabii kemanusiaan yang sihat dan normal. Masyarakat makruf adalah masyarakat bermoral dan berintegriti tinggi yang bersih daripada segala bentuk kejahatan dan kekejian. Kerana itu serentak dengan perjuangan merealisasikan nilai-nilai kemakrufan harus dilaksanakan perjuangan melawan dan membasmi segala bentuk kemungkaran, gejala-gejala negatif perosak (kezaliman, kerakusan, kelucahan dll) yang pada hakikatnya bertentangan dengan sifat tabii kemanusiaan yang sihat dan normal.




Para pejuang amar makruf-nahi mungkar sebagai golongan al-muflihun disebut juga dalam ayat 104 surah Ali 'Imran yang maknanya:




"Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung (meraih kejayaan)".




Memang komitmen amar makruf-nahi mungkar yang didasari iman kepada Allah adalah faktor yang menjulang umat ke mercu kejayaan sebagai khayra ummah (umat terunggul) sebagaimana yang terungkap dalam ayat 110 surah yang sama (Ali 'Imran):




"Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yangg dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik." (bersambung.....)




LinkWithin