Gelombang kebangkitan atau Nahdah Asia yang
mendapat rangsangan daripada ketangkasan ekonomi yang mengimbangi dan mula
mencabar dominasi ekonomi Barat. Tanah Asia yang besar serta kaya dengan sumber
alam boleh menghasilkan pasaran yang amat luas dan mampu bersaing dengan
negara-negara Eropah.
Dalam beberapa aspek
kelemahan struktur ekonomi misalnya Asia Timur masih banyak bergantung kepada
teknologi Barat, lemah dari sudut penyelidikan dan belum cukup gigih membangunkan
sumber daya manusia. Di kala ekonomi semakin luas dan penghasilan yang besar,
namun berlaku kemiskinan dan ketidakadilan sosial yang menjolok mata. Justeru
itu Asia tidak boleh mengukur kekayaan dan kejayaan ekonomi sekadar dengan
angka dan petunjuk konvensional. Kebangkitan Asia sebagai paksi kegiatan
ekonomi sejagat berlaku secara mendadak dan berkesan sekali. Ia amat penting
bagi memberi kestabilan dari segi politik, sosial, ekonomi dan budaya.
Meskipun kebangkitan
ekonomi Asia sememangnya penting dan mendasar, namun ia hanya suatu dimensi
kebangkitan perkasa semula benua Asia yang lebih jauh. Meskipun Asia pernah
dijajah oleh berbagai-bagai bangsa yang datangnya dari Barat, namun tidak semua
yang dibawa oleh Barat itu memberi impak yang buruk terhadap Asia. Barat juga
mempunyai keunikan tamadunnya yang tersendiri. Istilah nahdah mengingatkan kita
tentang Renaissance Eropah yang bermula di Florentina, Itali dan merebak ke
seluruh benua tersebut, dan seterusnya membina zaman moden yang berlaku sekitar
abad ke-14 Masihi. Renaissance tersebut mempunyai sifat tertentu yang
bersendikan konsep yang disebutkan oleh sejarawan dan filasuf Amerika, Will
Durant sebagai “kemerdekaan berfikir dan kebebasan ikatan moral”. Daya manusia
untuk menentukan nasib dirinya yang didewakan itu menyebabkan suburnya
perkembangan humanisme sekular yang menyeleweng dari pegangan agama. Pengkaji
sejarah tamadun tersebut menegaskan: “Begitu mempersonakan akal yang telah
dimerdekakan. Ia menghirup hingga kering segala sumber tuntutan akhlak, tetapi
tidak ada penggantinya yang berkesan. Akibatnya ialah penolakan segala
kongkongan, maka berlakulah keruntuhan akhlak yang pernah disaksikan oleh
sejarah sejak golongan sofis merobek mitos, membebaskan dan menghakis akhlak
zaman Yunani purba”.
Justeru itu sementara
diakui terdapatnya persamaan antara Nahdah Asia dengan Renaissance Eropah
kerana sesungguhnya aliran tersebut melibatkan kebangkitan, misalnya menimba
ilham daripada keagungan zaman silam tamadun masing-masing, namun terdapat juga
perbezaan asas antara keduanya. Perbezaan paling asas ialah Nahdah Asia
berlandaskan agama dan tradisi, bukannya agama yang diwarisi secara taklid dan
melulu yang dihasilkan oleh para leluhur sehingga menafikan pencernaan akal
sama sekali dan jauh daripada ajaran agama yang sebenar, akan tetapi agama dan
tradisi yang digilap semula daripada jelaga zaman lampau agar sinar kerohanian
dan ajaran akhlaknya tampak lebih jelas dan semakin bertenaga.
Renaissance Eropah
pula didorong oleh semangat pemberontakan. Sewaktu mencari perlambangan untuk
mengucapkan ideanya tentang insan, pemikiran Renaissance Eropah telah
menghidupkan kembali dongeng purba tentang Prometheus yang disebut dalam mitos
Yunani. (Prometheus, menurut dongeng Yunani purba ialah dewa yang memberontak
melawan dewa agung Zeus. Beliau mencari api dari Olympus, tempat kediaman para
dewa, dan memberinya kepada manusia. Sebagai hukuman Prometheus diikat dengan
rantai pada batu besar di mana setiap hari dadanya dirobek oleh seekor helang
yang memakan hatinya). Prometheus tidak lagi dilihat dengan jelek, sebagai
lambang pemberontakan insan terhadap Tuhan, sebaliknya dipuja sebagai manusia
yang bebas daripada peraturan ilahiah dan alamiah. Konsep ini
semestinya cukup bertentangan, bukan sahaja terhadap faham Islam berhubung
konsep insan sebagai khalifah Allah di bumi (khalifah Allah fi’l-ardh) dan
konsep jen dalam ajaran Kung Fu Tze, malah dengan ajaran agama Nasrani
yang mengungkapkan insan sebagai Imago Deo atau Pontifex, yang
menjadi penghubung antara dunia dan akhirat.
Pemberontakan Eropah
terhadap kewibawaan agama dan tradisi zaman Renaissancenya berpunca daripada
pengalaman dan sejarah khusus tamadun Barat. Perjuangan pembebasan daripada
pemikiran jumud serta kongkongan kuasa kejam sudah tentu munasabah dan sah.
Tetapi kebebasan boleh disalahgunakan, malah dijadikan sebagai dalih untuk
melakukan fasad yang tentunya menimbulkan huru-hara dan membiakkan budaya nafsu
secara berleluasa.
Sewaktu menerajui
Nahdahnya, Asia perlu meneliti pengalaman Renaissance di Eropah untuk menolak
unsur yang menjadi racun kepada tamadun moden, sekaligus menjadikannya sebagai
sempadan. Nahdah Asia perlu menggabungkan pertumbuhan ekonomi dengan penyegaran
masyarakat berlandaskan satu tasawwur kesempurnaan, yakni masyarakat
yang dipupuk dengan nafas kebenaran dan mencintai ilmu, keadilan dan ihsan,
iaitu masyarakat yang saling menghormati dan menganjurkan kesabaran, yang
mengimbangi kebebasan dengan tanggungjawab. Hal ini amat penting kerana
kepercayaan dan amalan agama di Asia bukan terbatas sebagai panduan hidup untuk
diri perseorangan semata-mata, malah merupakan nadi kehidupan masyarakat.
Sesungguhnya, agamalah yang berhasil menampilkan Asia sebagai benua yang
memiliki segala kepelbagaian, mempesona dan menakjubkan. Maka pengisbatan
keimanan dan penyegaran prinsip dan kenyataan jamak budaya tetap menjadi ciri
utama Nahdah Asia.
Nahdah Asia juga amat
menekankan keperluan memahami keutamaan masyarakat agar tidak terseret dalam
pertelingkahan furuk dan masalah ranting. Keutamaannya ialah memelihara tata
kemasyarakatan kerana tanpanya kekacauan akan bermaharajalela. Asia yang muncul
sebagai naga ekonomi, perlu bergerak untuk membina kekuatan moral dalam
pembentukan desa sejagat. Masyarakat Asia sepakat mengatakan bahawa perkembangan
masyarakat madani yang subur memerlukan ekonomi yang kukuh dan tangkas agar
kestabilan dapat dicapai. Kestabilan yang dimaksudkan semestinya memberikan
keadilan kepada masyarakat. Tidak akan ada keadilan jika individu ditekan dan
hak asasinya ditekan. Keadilan juga tidak akan wujud apabila seluruh masyarakat
terperangkap dalam kancah perang, kekejaman dan pembunuhan. Ia tidak akan
tercapai apabila 85 peratus kekayaan dunia hanya dapat dinikmati oleh 20
peratus penduduk dunia. Kita juga tidak akan dapat menghidu kemuliaan dan
keadilan selagi tatadunia dikuasai oleh sekelompok penguasa yang menyerukan
demokrasi dalam negara tetapi menodainya dari luar.
Masyarakat madani
yang kita bayangkan ialah mempunyai prinsip akhlak yang mantap dan pemerintahan
berlandaskan hukum, bukan oleh nafsu manusia yang tidak menentu. Agama
merupakan sumber kekuatan umat Asia dan akan terus menjadi benteng pertahanan
dalam menangani cabaran keruntuhan akhlak dan kegoyahan sendi masyarakat.
Pandangan hidup Asia dan sumber warisan akliahnya akan memberi arah tersendiri
terhadap pertumbuhan masyarakat madaninya. Khususnya, konsep manusia sebagai
makhluk berakhlak dan memilik unsur mutaaliah (transcendent) yang
memiliki hak asasi yang sebati dengan dirinya, bahkan terikat dengan
tanggungjawab kepada Tuhan, keluarga, sesama manusia dan alam.
- Sumber : ‘Gelombang Kebangkitan
Asia’, Anwar Ibrahim
oleh
Mohd. Nur Fahmie Ikhwan Milus